Gina Tricot feat. Cissi Forss

Under våren 2016 började OTW producera en humoristisk webb-tv-serie med Cissi Forss i huvudrollen. Manus och regi står OTW:s creative director Paul Jerndal för. Första och andra säsongen utspelade sig bakom kulisserna på en reklamfilmsinspelning. I mars 2017 återvände Cissi i en musikvideo för att uppmärksamma Gina Tricots hållbara modesatsningar.

Utmaning

Där traditionell reklam driver försäljningen, ville Gina Tricot att content marketing skulle öka kännedomen och skapa buzz kring varumärket. I tätt samarbete med Gina Tricot fick OTW förtroendet att skapa något helt nytt som stack ut jämfört med modebranschens kommunikation. Gina Tricot hade signat Cissi Forss och tagit fram en bärande idé för sin jeanskampanj ”Think Denim”. OTWs uppdrag var att utifrån den idén skapa intressant innehåll.

Gina Tricots primära målgrupp är unga kvinnor – starka, självständiga och säkra i sin stil. De håller koll på de senaste trenderna och är ständigt uppkopplade. För att nå denna målgrupp behövde Gina Tricot göra något oväntat och smart, och valde att spela på humor.

Lösning

En serie filmer producerades och släpptes på YouTube, med stöd av kortare TV-reklam. Gina Tricots profil Cissi Forss var den perfekta ambassadören – rolig, talangfull och charmig. I ett nära samarbete med kunden, skruvade regissören Paul Jerndal till manus för att få fram den fulla potentialen av Cissis skådespelarfärdigheter och personliga humor.
– Cissi Forss är en perfekt ambassadör för Gina Tricot. Hon är otroligt begåvad, rolig och charmig. För oss representerar hon en ny generation av power-kvinnor, sa Alexandra Davidsson, pr-chef på Gina Tricot.

Filmerna skiljer sig från hur modeföretag brukar marknadsföra sig, och fokus har legat på att jobba med Cissis personlighet, där ledorden smart, oväntad och rapp humor har lyfts fram i serien. Den första episoden är en ren parodi på traditionell modereklam, och visar hur Gina Tricot har vågat gå utanför gränserna och satsa på content marketing.

Syftet med filmerna var från början att bygga varumärkeskännedom och skapa buzz, och låta andra, mer traditionella annonser driva försäljningen. När slutprodukten var klar, var det tydligt att de här filmerna gjorde båda delarna. I ett kort format gav Gina Tricot via sin nya profil Cissi Forss tittaren en pigg upplevelse där jargongen och skämten mellan regissören och Forss alltid landar i ett konkret plagg med prisuppgift. Således kort steg mellan skratt och köp.

Säsong 2: Surprises by Gina Tricot

Några månader senare var det dags för säsong 2 ”Surprises by Gina Tricot”. I fem avsnitt fick vi följa med bakom kulisserna på en reklamfilmsinspelning med Cissi Fors.
I mars 2017 återvände Cissi i en musikvideo. I filmen sjöng Cissi en låt, specialskriven av Paul Jerndal och Povel Olsson, för att berätta om hållbara modesatsningar. Kopplat till musikvideon släpptes fyra humoristiska behind-the-scenes-filmer. Detta för att uppmärksamma att Gina Tricot från och med våren 2017 tillverkar en majoritet av sina denimprodukter i hållbar bomull.
– Vi jobbar jättemycket med rörligt material i våra kampanjer och här var det viktigt för oss att fånga målgruppens intresse genom att på ett lättsamt sätt få ut vårt budskap i en inspirerande film, säger Alexandra Davidsson, pr-chef på Gina Tricot.

 

Här var det viktigt för oss att fånga målgruppens intresse genom att på ett lättsamt sätt få ut vårt budskap i en inspirerande film.

Alexandra Davidsson, pr-chef på Gina Tricot

Resultat

Genom att vara modig och utmana branschen på ett humoristiskt sätt, har Gina Tricot lyckats komma ännu närmare sin målgrupp. Den smarta och roliga webb-tv-serien har nått stor framgång i sociala medier, både hos målgruppen och influencers, kändisar och folk från filmbranschen.

Första kampanjen Think New Denim fick över 260 000 visningar på YouTube och 437 000 på Facebook. Efter den första serien, ”Think denim” sålde alla jeans i kampanjen slut på rekordtid. Bättre effekt än så är svår att nå!

Säsong två: Christmas Surprises fick 427 000 på YouTube och 268 000 på Facebook.

  • 410 000

    Visningar på YouTube av musikvideon "The Way".

  • 260 000

    Visningar av första kampanjen på YouTube.

  • 437 000

    Visningar av första kampanjen på Facebook.