Våga rädda liv
Vad gör du om ditt barn sätter i halsen och håller på att kvävas? Om du stöter på en medvetslös person? Eller om kollegan på jobbet drabbas av hjärtstopp?
Den interaktiva webbkursen Våga rädda liv! utspelar sig i ett stadslandskap. Här väljer besökaren själv mellan olika scenarion, som alla skildrar vanliga olyckor och sjukdomsfall. Varje scenario spelas upp i form av en film som visar en vardaglig, verklighetstrogen scen, där något dramatiskt plötsligt inträffar. Användaren ställs därefter inför en rad livsavgörande val samtidigt som en klocka tickar ner.
Hittills har cirka en procent av Sveriges befolkning tagit del av materialet, på webben eller under en utbildning. Den interaktiva kursen har även gjort det möjligt för Röda Korset att korta sina utbildningstillfällen från 6 till 3 timmar, vilket har lett till att fler personer kunnat gå kursen.
Våga rädda liv! belönades med ett silver i Content Marketing Awards, London i nov 2020.
Spela det livsviktiga, interaktiva spelet här: Våga rädda liv!
Det nya interaktiva spelet Våga möta tog hem guld i Content Marketing Awards i London, nov 2022, med motiveringen:
The judges really loved the Dare to Meet campaign for the Swedish Red Cross. It had a great concept and it was an innovative way to help train volunteers for difficult situations. It is a tricky concept handled thoughtfully and effectively. Great results – strong impact.