Arbetet presenterades i två rapporter. Den första, Internationella researrangörsledet: En kanal med potential, blev en djuplodande guide med målet att utveckla den svenska besöksnäringen.
Här kan du läsa rapport 1
Den andra rapporten, Internationella researrangörsledet: Det hållbara resmålet Sverige, redovisade de erfarenheter och den kunskap som det internationella researrangörsledet satt på rörande hållbarhetsfrågans roll och status på respektive marknad.
Här kan du läsa rapport 2
Rapporterna paketerades även som innehåll till seminarier och webinarier. Därefter publicerades delar som artiklar och inlägg i egna kanaler. Några exempel:
Hållbart resande – en växande trend
Uppdrag: Världens mest hållbara besöksnäring
*Det internationella researrangörsledet är en nyckel för att internationella resenärer ska välja Sverige som besöksmål. Det består i grunden av:
- Resebyrå/reseagent. Har den direkta kundkontakten och säljer och marknadsför resor.
- Researrangör. Planerar, paketerar och levererar resor. Sätter samman paket – till exempel hotell, restauranger och aktivitetsföretag på destinationen – och bistår resebyråer med denna tjänst, alternativt verkar i rollen som både researrangör eller resebyrå med direkt kundkontakt själva.
- DMC (Destination Management Company). Agerar rådgivare och expert på destination, ofta med egen bas på resmålet och med god kunskap om detta. Utgör en mellanhand, någon som researrangören kan kontakta och kontraktera för att sätta ihop lämpliga paket.
- Bolag som planerar och producerar resor för att sälja dessa till utländska researrangörer. De är ledet mellan leverantören och den utländska researrangören. De paketerar fler leverantörer, och gör därigenom en ny produkt som säljs vidare till den utländska researrangören.
- OTA (Online Travel Agency). En aktör som enbart agerar digitalt och där kunderna kan boka sina resor online, som till exempel booking.com.
- Produktägare. Bolag inom besöksnäringen som äger och säljer produkten, till exempel hotellet, aktiviteten, restaurangen, alternativt en specifik destination eller anläggning som paketerar produkter.
**Den svenska besöksnäringen är ett samlingsbegrepp som utgörs av summan av verksamheter i den svenska handels-, flyg-, hotell- och resebranschen.