Analys och strategi
Som grund för projektet låg en kunskapssammanställning med forskningens insikter för individ (egenvärde) och samhälle (mervärde), samt en analys av de målgruppernas friluftsvanor.
Innehållsstrategin poängterade att det behövdes en genomtänkt storytelling för att skapa ett samarbete över hela landet och nå de många målgrupperna. De strategiska vägvalen blev följande:
- Utgå från forskning. Ett tungt faktafokus skapade trovärdighet. Greppet med att börja i enkla berättelser som hänvisade till fördjupning uppskattades av många, inte minst friluftsaktörer i dialog med beslutsfattare.
- Skapa mötesplatser. Initiativ som Centrum för vägledning (SLU) och Naturvårdverkets Tankesmedja för friluftsliv agerade plattformar för innehållet. Berättelserna behövde vara enkla att förstå och dela.
- Månadsteman gjorde att projektet kunde hållas aktuellt från januari till december. Via Friluftskompis, Lära ute och Jag har aldrig… kunde aktörer sluta upp kring gemensamma budskap och skapa egna röster. Innehållet planerades i fem arbetsgrupper.
- Digital spets. För kännedom och räckvidd var den digitala arenan prioriterad, med riktade insatser mot olika målgrupper. Kommunikationen bestod av en mix av nyhetsbrev, webbplats, poster på Tik Tok, Snapchat, Instagram och Youtube – och samarbeten med influencers.
- Skolfokus. Då en primär målgrupp var Sveriges skolbarn skapades en portal om utomhusundervisning. I slutet av året publicerades en bilaga i landets största skoltidningar.