Medsyster

Känn den fantastiska styrkan i kvinnor som går ihop för att hjälpa andra! Resultatet blev musikvideon Queen (Medsyster Version) till förmån för Röda Korset.

Utmaning

Röda Korset önskade ett musikprojekt att lansera på internationella kvinnodagen och ville med kampanjen nå en yngre målgrupp i urbana miljöer. De ville uppmärksamma och samla in pengar till kvinnor i kris och katastrof. Tillsammans med OTW togs kampanjen #medsyster – av kvinnor för kvinnor fram.

Lösning

På internationella kvinnodagen lanserades låten och musikvideon Queen (Medsyster Version) till förmån för Röda Korset. Projektet möjliggjordes av över 100 eldsjälar som alla identifierar sig som kvinnor.

Artisterna Janice, Sabina Ddumba, AMWIN (tidigare Amanda Winberg), LASH och medlemmar ur Tensta Gospel Choir fick tillsammans tolka systerskap, medmänsklighet och handlingskraft. I musikvideon medverkade bland annat även Stina Wollter, Alexandra Dahlström och Emilie Roslund. Musikvideon och låten kommunicerar att erfarenheterna är gemensamma men också att vi tillsammans har möjlighet att göra skillnad och att själva ta makten över framtiden.

Filmen lanserades med en releasefest på Hornhuset där artisterna uppträdde med låten för första gången live.

Resultat

Kampanjen uppfyllde samtliga mål och resulterade i en oerhörd spridning i press, bland annat ett inslag i Nyhetsmorgon och en intervju i Aftonbladet.

  • 1 100 000

    Visningar av filmerna på Facebook & Youtube

  • 64

    Pressklipp och reportage i media

  • 255 000

    Spelningar av låten på Spotify