Röda Korset / , ,

#MEDSYSTER

Röda Korset önskade ett musikprojekt att lansera på internationella kvinnodagen och ville med kampanjen nå en yngre målgrupp i urbana miljöer. De ville uppmärksamma och samla in pengar till kvinnor i kris och katastrof. Tillsammans med OTW togs kampanjen #medsyster – av kvinnor för kvinnor fram.

På internationella kvinnodagen lanserades låten och musikvideon Queen (Medsyster Version) till förmån för Röda Korset. Projektet möjliggjordes av över 100 eldsjälar som alla identifierar sig som kvinnor.

Artisterna Janice, Sabina Ddumba, AMWIN (tidigare Amanda Winberg), LASH och medlemmar ur Tensta Gospel Choir fick tillsammans tolka systerskap, medmänsklighet och handlingskraft. I musikvideon medverkade bland annat även Stina Wollter, Alexandra Dahlström och Emilie Roslund. Musikvideon och låten kommunicerar att erfarenheterna är gemensamma men också att vi tillsammans har möjlighet att göra skillnad och att själva ta makten över framtiden.

Filmen lanserades med en releasefest på Hornhuset där artisterna uppträdde med låten för första gången live.

Medsyster Röda Korset

Kampanjen uppfyllde samtliga mål och resulterade i en oerhörd spridning i press, bland annat ett inslag i Nyhetsmorgon och en intervju i Aftonbladet.

1.1 M

Visningar på YouTube och Facebook

360 K

Spelningar av låten på Spotify

64 st

Pressklipp och reportage i media