Musse Hack i Häl

GöteborgsVarvet, världens största halvmaraton, är ett evenemang som drar många blickar till sig ett par dagar i maj varje år och där många företag är beredda att lägga mycket resurser för att få synas. Garmin och SATS ville skapa en längre koppling till Varvet och öka intresset bland löpare för puls- respektive styrketräning. I samarbete med OTW  och Göteborgs-Posten togs Musse Hack i Häl fram – en webb-serie med engagerade löpare som målgrupp.

Utmaning

GöteborgsVarvet är ett evenemang som drar många blickar till sig och där många företag är beredda att lägga mycket resurser för att få synas. Men Varvet är avklarat på en dag och intresset är som störst under en väldigt avgränsad vecka i maj. Utmaningen vi hade som uppdrag att lösa för Garmin och SATS var:

  • Hur drar man nytta av kopplingen till GöteborgsVarvet under en längre period?
  • Hur gör man fler intresserade av att ta sin löpning ett steg längre och börja med puls- och styrketräning?
  • Hur gör man för att befästa en position som expert inom de här områdena?

Lösning

Vi tog fram en webb-tv-serie där fyra motionärer tävlar mot löparstjärnan Mustafa ”Musse” Mohamed på GöteborgVarvets bana. I serien tränas de fyra motionärerna av experter från Garmin och SATS för att kunna slå Musse. Avsnitten publicerades i Göteborgs-Postens videospelare och fick spridning via nativeannonser på gp.se. Innehållet delades även på SATS, Garmin, GöteborgsVarvet och Mustafa Mohameds egna kanaler. Dessutom skapades en Facebook-sida och en Youtube-kanal i Musse Hack i Häls namn där alla avsnitten spreds.

Resultat

Projektet nådde målen med goda marginaler. Förutom att vi uppnådde antalet visningar som vi satt som mål skapade serien ett stort engagemang. Finalavsnittet hade 696 reaktioner, kommentarer och delningar på Facebook – med mängder av personer som taggade vänner de ville inspirera. På Youtube såg tittarna i genomsnitt över 50 % av finalavsnittet, vilket är högt över genomsnittet för jämförbara filmer på Youtube. Serien publicerades kontinuerligt under våren 2017 vilket förlängde kopplingen till GöteborgsVarvet markant.

Vi nådde många löpare i vår målgrupp med ett lärorikt och inspirerande innehåll. Det var vad våra uppdragsgivare ville ha för att stärka sina varumärken i målgruppen och för att få fler intresserade av ämnena puls- respektive styrketräning. Som ett kvitto på det lyckade resultatet vann projektet guld i kategorin Friskvård och hälsa på Swedish Content Awards 2018.

  • 370 000

    visningar på Facebook

  • 40 000

    visningar på Youtube

  • 50 %

    genomsnittlig visningstid på Youtube

  • Guld

    på Swedish Content Awards 2018