Resultat
Kampanjen rullades ut i mitten av september 2022 och avslutades i slutet av oktober. Tajmingen var perfekt eftersom alla pratade om energiläget och elpriserna. I samtliga kanaler var det märkbart att ämnet berörde målgruppen – många interagerade med materialet redan från start.
I sociala medier var det annonsen med caset som skapade störst engagemang. Expressen plockade även upp storyn om André och skrev en artikel om familjens energisparande.
Tillsammans med andra faktorer har kampanjen med största sannolikhet haft konkret effekt. Öresundskrafts privatkunder i Helsingborg, Ängelholm och Bjuv har minskat sin sammanlagda elanvändning med 80 miljoner kilowattimmar under 2022 jämfört med 2021.
Här är några andra exempel:
Native-annonsering, HD.se
Rekord, sa Bonniers! Första veckan läste 16 000 personer materialet, mot estimerat 3 500 st. Spenderad tid på annons och CTR var också långt över förväntan.
YouTube
Även här gick annonseringen bättre än beräknat, med över 700 000 exponeringar och en cost-per-view på 0,45 kr.
TikTok
Annonsen gav över 730 000 exponeringar, 2 312 länkklick och en kostnad per videovisning på endast 0,027 kr. Fler än 600 000 personer såg hela eller nästan hela klippet, vilket tyder på att vi hittat rätt i såväl timing som utformning av material.