Postkodlandet

Svenska Poskodlotteriet är ett av Sveriges största lotterier med nära en miljon kunder. Utöver lotter och bingospel står företaget även bakom TV4-programmet Poskodmiljonären.

Utmaning

När Postkodlotteriet kom till OTW hade de en önskan att, med underhållning och humor, stärka sitt varumärke i de sociala kanalerna.

Lösning

Lösningen blev en webb-tv-serie med 18 korta sketcher där tittarna, genom ett mockumentärt format, fick lära känna sex olika karaktärer från Postkodlandet: hårfrisörskan Zara, bibliotekarien Gerhard, mekanikern Samir, parkour-älskaren Stig-Olle, adelskvinnan Yvonne och Postkod-fanet Marcus som alla har en egen relation till programmet. Samtliga karaktärer spelades av OTW:s utvecklingschef David Bexelius, och för manus stod Anders Högrell och Niklas Andersson.

Distribution

Filmerna producerades för Facebook, men klipptes också om till outtakes (borttagna scener) som rullades ut på Instagram. Sketcherna publicerades även på Postkodlotteriets YouTube-kanal.

Filmerna genererade stort engagemang från Postkodlotteriets följare i form av likes och positiva kommentarer, vilket också var ett önskemål från kunden, och innehållet ska ha spridit sig ända upp till statsminister Stefan Löfvén som enligt en intern källa, i sminklogen inför en TV4-intervju, ska ha sagt att ”Yvonne har snygga ben”.

Att bjuda sina följare på nåt utöver det förväntade brukar alltid löna sig.

David Bexelius, Utvecklingsansvarig på OTW

Resultat

På Facebook har filmerna setts över 200 000 gånger utan någon köpt spridning.

På Instagram, som är en mindre kanal för Postkodlotteriet, har filmerna gått bra och är bland de mest sedda klippen i företagets kanal.

  • 200 000

    Organiska visningar på Facebook.