Scandinavian Traveler

Scandinavian Traveler har under flera år varit ett omtyckt och framgångsrikt koncept. Magasinet har fått ny form med ett mer hållbart format i kombination med en datadriven digital content hub. Framgången ligger i att kommunicera sömlöst och växa med målgruppen, vilket dessutom har ställt större krav på rörligt content i sociala medier. Allt är snyggt paketerat och välanpassat, där slutmålet är att driva köp på sas.xx.

Kebnekaise Scandinavian Traveler
Tuva Novotny Scandinavian Traveler
Lofoten Scandinavian Traveler

Utmaning

Resebranschen är inte bara extremt konkurrensutsatt utan också en bransch som står inför nya utmaningar med mer medvetna konsumenter och förväntningar på hållbarhet. Det ställer stora krav på både inspirerande och öppen kommunikation kring SAS gedigna hållbarhetsarbete.

Uppdraget är att stärka SAS varumärke i hela kundresan för att öka preferensen och därmed betalningsviljan, oavsett om det handlar om att flyga komfortabelt eller hållbart. För att kunna göra detta behöver Scandinavian Traveler finnas med kunden hela tiden. Förutom ett välrenommerat livsstils- och resemagasin som finns både digitalt och i magasinform har contentkonceptet vidgats med exklusivt rörligt material i sociala medier. Inspirerande innehåll levereras också till nyhetsbrev och lounger.

En allt mer engagerad målgrupp med höga förväntningar medför också ytterligare krav på innehållet, vilket är varför veckofärska insikter och SEO blir en vital del av innehållsarbetet. Och allt detta på svenska, norska, danska och engelska.

Målgrupper och mål

Huvudmålgrupper är personer i Skandinavien som gör fem resor eller fler per år och personer som flyger till Skandinavien. De har högre utbildning och lön än genomsnittsskandinaven. Dessa personer står för 70 procent av resandet i Skandinavien.

Scandinavian Traveler ska bidra till att målgruppen blir mer positivt inställd till SAS genom att veta mer om företagets tjänster, lojalitetsprogram, hållbarhetsarbete och inspirerande destinationer. Scandinavian Traveler ska långsiktigt vara det ledande och mest lästa rese- och livsstilsmagasinet i Skandinavien.

Kotor Scandinavian Traveler
Scandinavian Traveler

Lösning

Scandinavian Traveler är ett uppskattat och inspirerande koncept där magasinet är unikt i sitt slag med sin skandinaviska närvaro, och fångar snabbt upp trender.

Samtidigt är resesajten Scandinavian Traveler välbesökt och känd för sitt webbexklusiva material, alltid på fyra språk. Arbetssättet är datadrivet med stort fokus på SEO och omvärldsanalys. Användarbeteenden följs kontinuerligt, befintligt webbinnehåll optimeras och webbanalys är en naturlig del av produktionen.

Med reporter och fotograf på SAS fokusdestinationer produceras innehåll med olika vinklar och format – rörligt till Instagram och Facebook, större reportage med lockande bilder i magasinet och webbunika guider till destinationen för sajten.

Allt innehåll finns tillgängligt i flera kanaler genom hela kundresan och ger SAS en helt ny röst som sticker ut i branschen. Kunderna får inblick i hur man kontinuerligt utvecklar sitt hållbarhetsarbete, i allt från flygplan och bränsleförbrukning till initierade tips från crew och kända skandinaver. Scandinavian Traveler bidrar också till SAS internkommunikation och skapar stolthet bland anställda.

Resultat

Tidningen är mycket uppskattad bland sina 1,7 miljoner läsare. Omkring 65 procent uppskattar Scandinavian Traveler, visar Nepa-undersökningen från 2019. Varannan person uppger att de är mer positiva till SAS som bolag efter att ha läst magasinet.

Även digitalt och socialt talar siffrorna för sig. Under 2019 hade sajten över 3 miljoner sidvisningar och fler än 1,7 miljoner unika besökare, varav all trafik var organisk. Det innebär att de unika besökarna under 2019 ökat med 15 procent, trots redan höga siffror. På Facebook har SAS över 1,3 miljoner följare och på Instagram över en kvarts miljon, dessa nås nu av mer rörligt material än tidigare.

På många viktiga nyckelfraser rankar Scandinavian Traveler i topp på Google till exempel på sökningarna Vingårdar Toscana och Äta i Venedig. På sökningen Bästa burgaren i New York rankas Scandinavian Traveler som nummer 6. Även på rena destinationer har Scandinavian Traveler många bra placeringar, bland annat Genua på plats 3 och München på nummer 6 (placeringarna är från 28 feb 2020).

Bari Scandinavian Traveler
1.7 milj

läsare

65 %

uppskattar magasinet

50 %

mer positiva till SAS efter att ha läst magasinet

3 milj

sidvisningar 2019

15 %

ökning av unika besökare 2019

4 st

språk på scandinaviantraveler.com