Scandinavian Traveler

SAS har över 100 miljoner besök på sin webb varje år och 80 000 människor som reser med dem varje dag. Scandinavian Traveler erbjuder dem högkvalitativt innehåll som inspirerar och ger kunskap i de kanaler som är bäst för stunden, både före, under och efter resan.

Utmaning

Resebranschen har de senaste åren fastnat i en kommunikation där man bara pratar pris och destination. SAS hade sedan länge sitt inflight-magasin Scanorama, en långkörare sedan 1972, där man erbjöd passagerarna läsning ombord. En nackdel med att innehållet bara fanns i tryckt form och ombord på flygplanen var att man enbart kunde kommunicera med resenärerna under själva resan, och varken innan eller efter.

Lösning

Genom att addera och utveckla ett redaktionellt innehåll får kunden mer mjuka värden från företaget. En stor del av uppdraget är att förflytta SAS till att uppfattas som en upplevelseleverantör och inte bara en transportör. Scandinavian Traveler inspirerar, delar med sig, berättar spännande historier, upplyser och överraskar. I Scandinavian Traveler får SAS-resenären möta spännande människor som rör sig i hela världen.

Digital first

En bärande del i konceptet Scandinavian Traveler som OTW skapade var att tänka digitalt i första hand. Istället för att låsa in innehållet i ett printmagasin ombord på flygplanen skulle samma innehåll finnas tillgängligt digitalt i alla kanaler, både före, under och efter resan.

Scandinaviantraveler.com är en digital hubb för innehåll i form av text, bild och film. Det är via webben som SAS når sina kunder i första hand. Här måste allt finnas, från biljetter till inspiration. Att låta allt utgå från webben ger vårt content längre livstid och större spridning. En artikel kan förutom att publiceras i printmagasinet användas på webben, i nyhetsbrev, sociala medier, kampanjer och på SAS egna webb.

Sajten finns på fyra språk och syftet med detta är flera – dels blir vi mer relevanta på samtliga marknader när det kommer till sök. Vi kan också mäta vad som funkar på de olika marknaderna och addera lokalt innehåll som vi vet attraherar just den målgruppen. Vi kan alltså arbeta globalt och lokalt parallellt och få ett resultat där detta blandade innehåll kompletterar varandra och bidrar till ökad läsning och spridning.

Magasinet

Scandinavian Traveler är ett livsstils- och resemagasin med förstklassig design, grafik och journalistik som du hittar i varje stolsrygg på alla SAS-flygningar. Magasinet ska ha premiumkänsla i sin design och i sitt uttryck. Ett kreativt premiummagasin med klassisk tidningsform och kreativa formlösningar.

Ett magasin som spelar på den internationella arenan måste leverera på alla nivåer. Fotografer, skribenter och illustratörer måste vara de bästa. Design och form lyfter fram innehållet och adderar något extra. Designen i Scandinavian Traveler är klassiskt högkvalitativt tidningshantverk med väl utvald typografi som förenklar för läsaren. Men det räcker inte med detta. Ett magasin som ska beröra, engagera och skapa läslust måste ha mer. Till den klassiska formen och typografin har vi tillfört olika kompisar, som med en glimt i ögat säger något annat. Öppnar nya tankebanor och kittlar dina sinnen. Bra design, stabil typografi i kombination med lekfullhet ger Scandinavian Traveler ett eget uttryck som står ut i mängden.

Rörligt

Rörligt innehåll ökar ständigt, och det gör det även i detta koncept. Åt SAS har vi under konceptet skapat timmar med rörligt innehåll – allt från inspirerande destinationsfilmer som ökar reslusten till lyxiga lanseringsfilmer för nya flygplansflottan.

Det rörliga materialet bor på Scandianviantraveler.com men distribueras även ut i SAS sociala kanaler, YouTube och vid större kampanjer även som tv-reklam.

Resultat

Potentiella kunder som söker inspiration och information om resmål kan vi fånga upp på Google, i sociala medier och i nyhetsbrev. Och innehållet är populärt. Sedan lanseringen i november 2014 har Scandinavian Traveler haft drygt 4 700 000 unika besökare som gjort över 9 700 000 sidvisningar med en starkt ökande trend. Webbinnehållet utgör också en värdefull tillgång som SAS kan använda i andra kanaler som e-postmarknadsföring, destinations- och temasidor på SAS.xx samt i mobilappen. Scandinaviantraveler.com har även blivit en naturlig hemvist för kampanjsidor där det redaktionella innehållet engagerar och fördjupar SAS reklam. Magasinet berör, läses och uppskattas. Det vet vi från både läsarbrev och en helt ny läsarundersökning.

  • 51%

    har blivit mer positiva till SAS (målet var 45%)

  • 64%

    blev intresserade av att boka en ny resa med SAS (målet var 25%)

  • 76%

    av målgruppen har läst magasinet (målet var 50%)

  • 130 000

    digitala besökare varje månad

  • 9 800 000

    sidvisningar sedan start