Stoppa tjuven

Stöldskyddsföreningen är en ideell förening med visionen att bygga ett tryggare samhälle. Genom information och attitydpåverkan arbetar föreningen kontinuerligt med brottsförebyggande projekt och frågor kring privatpersoners och företags säkerhet. SFF medverkar också i flera påverkansgrupper, såväl nationellt som internationellt, för att driva frågor om säkerhetsnivåer och standards.

Utmaning

Stöldskyddsföreningen försöker ständigt sprida information kring mängdbrotten (stölder, misshandel och skadegörelse). Tidigare har OTW tagit fram TV-serien Stoppa Tjuven i samarbete med Stöldskyddsföreningen och TV3. 2016 ville Stöldskyddsföreningen ta konceptet vidare och stärka upp kopplingen till Stöldskyddsföreningens kärnverksamhet.

Lösning

Lösningen blev en webb-tv-serie i tio episoder som handlar om mängdbrott (cykel- och båtstölder, villa-inbrott, ID-kapningar och liknande). I serien visar Anders Adali och Johan Viktor, båda med en bakgrund som kriminella, upp hur tjuvar och kriminella tänker. Med hjälp av övervakningsvideor, dolda kameror och experiment visas de hur brotten kan gå till och hur det är möjligt att skydda sig från dem. Personer från Stöldskyddsföreningen och representanter från polisen medverkar i varje episod för att förmedla insikter och kunskaper. Webb-tv-serien sändes på aftonbladet.se och Stöldskyddsföreningens YouTube-kanal och Facebook-sida.

Resultat

Serien sändes på Aftonbladet TV och överskred de uppsatta tittarmålen (100 000/episod). I snitt hade varje episod 122 000 visningar, och topp-episoderna 350 000 visningar.
På Stöldskyddsföreningens YouTube-kanal har episoderna ett snitt på drygt 25 000 visningar, och topp-episoderna uppemot 45 000 visningar.

Under sändningsperioden ökade trafiken till Stöldskyddsföreningens webbplats med 44-100% (beroende på ämnet i episoderna).

  • 122 000

    Visningar i snitt per avsnitt på Aftonbladet TV.

  • 25 000

    Visningar i snitt per avsnitt på YouTube.

  • 44-100%

    Ökning i trafik till Stöldskyddsföreningens webbplats.