Stöldskyddsföreningen /

Stoppa Tjuven

Stöldskyddsföreningen är en ideell förening med visionen att bygga ett tryggare samhälle. Genom information och attitydpåverkan arbetar de kontinuerligt med brottsförebyggande projekt och frågor kring privatpersoners och företags säkerhet. I en önskan om att sprida information kring mängdbrotten i samhället föddes Stoppa Tjuven.

Utmaning

SSF kom till OTW med en önskan om att utbilda och uppmärksamma mängdbrott i vardagen. Dels genom att visa hur brotten begås från tjuvens perspektiv och dels genom att sprida kunskap på olika sätt, både i förebyggande syfte men också med utgångspunkt i när man redan blivit utsatt. Utöver detta önskade de att stärka varumärkes-kännedomen kring Stöldskyddsföreningen och visa på bredden i organisationen.

Lösning

Lösningen blev serien ”Stoppa Tjuven”, ett koncept som sänts på Aftonbladet.se, Facebook, Youtube och TV3. I över fyra år har SSF och OTW jobbat tillsammans och utvecklat innehållet för att sticka ut mer mot konkurrenterna och ta ny mark hos målgruppen. Olika säsonger har haft olika teman men utgångspunkten har alltid varit att sprida tips, insikter och kunskap via experter inom SSF och polisen. Med Jonas Leksell och före detta kriminella Anders Adali i spetsen har fokus varit på att kommunicera information kring mörka och tunga ämnen på ett lättsamt, varmt och humoristiskt sätt. Detta för att sticka ut och göra det lättare för tittarna att ta till sig informationen.

Stoppa tjuven
Stoppa Tjuven
Stoppa Tjuven
Stoppa Tjuven
Stoppa Tjuven

Resultat

Samtliga säsonger av Stoppa Tjuven har överskridit tittarmålen med råge. Mediebevakningen, besök till sajt och rådgivningen online har också ökat markant i samband med serien. Men det som framförallt bevisats är att långsiktigheten i Stoppa Tjuven år efter år får en bekräftelse om att konceptet fortsätter fungera. Och att det gör det mycket tack vare en vilja från kund, byrå och publicerande mediehus – att låta projektet förnyas och berättas med nya grepp och känslomässiga tilltal.