Analys och strategi
Att öppna dörren för ett barn som har det tufft kräver mod – men att vara viktig för någon är en svårslagen känsla. Det är svårt för kommuner idag att rekrytera familjehem. De sex kommunerna i Halland gick därför samman för att ta fram en gemensam kampanj. Syftet var att kunna agera samordnat och bli en stark aktör i att rekrytera familjehem. Målgruppen är ”vanliga” familjer som har tid. Det övergripande målet var att få 25 intresseanmälningar under kampanjperioden.
Vi valde att selektera budskapet mot en smalare, lite uppvärmd målgrupp som redan tänkt tanken att öppna upp sitt hem för utsatta barn. Tidigare kampanjer har gett gensvar, men få intresseanmälningar. Benchmark visade att ett vanligt kommunikationsgrepp var intervjuer med (lyckade) familjehem alternativt visa ett olyckligt barn. Vi ville lyfta annat, ha balans och ge en ny dimension. Det är ett stort ansvar, alla är inte lämpade – men det ger mycket tillbaka.
Vi landade i huvudbudskapet Våga växa. Det kompletterades med utvecklade texter för olika kanaler. En film togs fram som den sammanhållande berättelsen. I den var vi noga med vad scenerna visade och att hitta rätt uttryck av vardag, utmaning och värme. Ingen socialrealism!
Det fanns också behov av en visuell grund och kompletterande kommunikationsenheter.
Huvudkanalerna för distribution blev sociala media, annonsering, utskick och informationsmöten (fysiska eller digitala). Vid kampanjstart gjordes även gemensamt PR-arbete med pressmeddelande till utvalda media.