Hur får man fler kvinnor att söka sig till och känna sig välkomna på arbetsplatser i den så kraftigt mansdominerade fordonsindustrin?
Volvokoncernen, en av världens ledande tillverkare av kommersiella fordon som lastbilar, anläggningsmaskiner och bussar, ser mångfald som en avgörande beståndsdel för att kunna möta framtidens utmaningar. Målet är utmanande: 2030 ska 35% av alla anställda vara kvinnor – även i ledande positioner.
Våren 2021 presenterade vi idén om en statementfilm med syfte att stärka bilden av Volvo som en inkluderande arbetsplats. Filmen fick målet att visa upp en ny bild av företaget, med en kvinnlig målgrupp i fokus. I förlängningen ett sätt att modernisera varumärket och stärka Volvos konkurrenskraft på marknaden genom att locka nya talanger.
Volvo var positiva, men kom med ett motkrav: att produktionen skulle göras med ett kvinnligt team – från ljudtekniker och fotografer till projektledare och producenter. Volvo ville utmana arbetsprocessen och normen, men det handlade också om trovärdighet. För att vara en genuin avsändare, relevant för målgruppen, behövde vi också utmana oss själva, och vår egen mansdominerande filmbransch.
Filmen “What Volvo is to me” porträtterar fem kvinnliga medarbetare på Volvo. De berättar om sitt yrke, sin drivkraft och sin passion – med avsikt att inspirera och vara förebilder. Deras kombinerade historier resulterade i en personlig film som skänker nya perspektiv och ger en modern bild av Volvo som arbetsplats.