Digital analytiker sökes till OTW Stockholm

Ansök senast: 20190222

Tjänsten är placerad i: Stockholm

Tjänst: Digital analytiker

Brinner du för att förstå och optimera digitala kanaler och innehåll genom analys? I rollen som digital analytiker hos oss på OTW får du möjlighet att arbeta i en kreativ och snabbfotad miljö. Du kommer att ingå i OTW:s performanceteam som arbetar med distribution och analys för några av Sveriges mest spännande varumärken.

Som digital analytiker på OTW är du specialist på digital analys av både köpt och genererad trafik, mätningar, uppföljning och på att skapa begripliga och användbara rapporter. Du hjälper våra kunder hitta de nyckeltal och indikatorer som skapar räckvidd, driver trafik, konvertering och försäljning.

Du kommer att arbeta med att samla in, bearbeta och analysera data genom främst Google Analytics samt sociala kanaler och jobbar därmed tätt ihop med andra personer inom performanceteamet. Tillsammans sätter ni upp, hanterar och rapporterar våra kunders aktiviteter i digitala kanaler och ser till att innehållet får bästa möjliga effekt. Du kommer att applicera din specialistkunskap på redan existerande uppdrag samt vara en viktig funktion vid uppstarten av nya kundsamarbeten.

Dina arbetsuppgifter

  • Hantera och projektleda analysprojekt för våra kunder, i digitala och sociala kanaler –både organisktoch köpt.
  • Sköta implementeringar av spårningskoder och pixlar för att säkerställa en för kunden relevant mätning på site.
  • Agera rådgivande utifrån ett analysperspektiv inför olika typer av marknads- och contentaktiviteter i ett flertal kanaler, exempelvis webb, socialamedier och andra digitala annonseringsplattformar. Här kommer du med rekommendationer innan arbetets start, sätter KPI:er, sköter löpande analys och optimeringsarbete m.m.
  • Utföra sökordanalyser inför contentproduktion samt sätta upp och hantera SEM.
  • Utifrån webbanalys arbeta med optimering av landningssidor för ökad räckvidd, konsumtion av innehåll och eventuell konvertering.
  • Agera kontaktperson i de fall då vi samarbetar med externa byråer, exempelvis webbyråer.
  • Rapportering och framtagning av insikter samt rekommendationer för våra kunders fortsatta arbete i digitala och sociala kanaler.

Vem är du?

  • Du har erfarenhet från en liknande tjänst på en mediebyrå, webbyrå, marknadsavdelning eller motsvarande.
  • Du har gedigen erfarenhet av att arbeta med Google Analytics och Facebook Business Manager. Övriga analysverktyg och sociala plattformar är meriterande.
  • Du besitter analytisk förmåga och har en fallenhet för att kunna omvandla och presentera data så att den blir begriplig och på så vis skapa en stabil grund för innehållsproduktion.
  • Du håller dig i framkant inom området och är intresserad av att ständigt prova nya system och verktyg.
  • Du gillar att jobba i en snabbfotad och kreativ miljö med olika typer av projekt och kunder.
  • Du är duktig att uttrycka dig i tal och skrift och drar dig inte för att prata inför folk.
  • Kunskap inom SEO är meriterande.

Din ansökan

Ansökningsperioden är öppen fram till den 22 februari och intervjuer hålls löpande. Tjänsten är placerad på OTW:s Stockholmskontor på Birger Jarlsgatan. Frågor hänvisas till johanna.rydberg@otw.se, Performancechef.

Observera att vi enbart tar emot ansökningar via vår webbsida OTW.se och inte via några externa tjänster.

Ansök senast: 20190222

Tjänsten är placerad i: Stockholm

Tjänst: Digital analytiker