otw.se
otw.se
  • Case
  • Vad vi gör
  • Aktuellt
  • Karriär
  • Kontakt
  • sv
  • en
  • otw.se
    otw.se
    • Case
    • Vad vi gör
    • Aktuellt
    • Karriär
    • Kontakt
  • sv
  • en
  • Nyheter

    Lidl, Volvo Trucks och OTW nominerade i Drum Awards

    När internationella Drum Awards nu släppt nomineringarna i årets tävling ser vi att två av OTW:s uppdragsgivare är med på listan. Vi låter Lene Larsen, Strategic Communications Manager på Volvo Trucks, och Matthias Glöckler, Chef Digital Marketing & Social Media på Lidl, berätta lite om arbetet med marknadsföringen.

    Lene Larsen,  hur är det att bli nominerad i Drum Awards?
    Det känns jättekul, hedrande och spännande! Det blir som ett kvitto på att det vi har gjort är bra. Sedan är det förstås extra roligt att den här kampanjen uppmärksammas eftersom den är lite otraditionell. Den riktar sig till lastbilsförare men vi har använt oss av rätt långa videoformat för den här typen av imageskapande kampanj. Nytt var också att vi använder oss av influencer marketing på en global nivå.

    Berätta lite mer om kampanjen?
    Syftet är att driva image och skapa engagemang bland lastbilschaufförer över hela världen. Det är alltså en top funnel kampanj som riktar sig till en relativt nischad målgrupp. För att nå både lojala Volvoförare och potentiella nya chaufförer formade vi kampanjen som en trestegsraket, uppdelad i både digital aktivering och fysiska event. Den första delen var en tävling online där Volvoförare kunde ansöka om att göra en unik roadtrip i lastbil från Göteborg till Nordkap. I steg två samlade vi ett 20-tal lokala vinnarna till ett VIP event i Göteborg. I steg tre valde vi ut en vinnare som vi sedan fick följa på äventyret till Nordkap. Resan resulterade i tre huvudfilmer plus tillhörande material riktat till lastbilschaufförer.

    Vad har ni sett för effekter?
    Vi fick väldigt positiv respons på tävlingen där cirka 20 000 lastbilschaufförer från 25 länder anmälde sig. Vi bjöd in vinnaren från varje marknad till Sverige där de fick besöka Volvos hemstad, provköra de senaste lastbilsmodellerna och uppleva ikoniska lastbilar som till exempel the Iron Knight. Eventet blev en stor succé även digitalt. Direkt efter påbörjade vinnaren, lastbilschauffören och influencern, Iwona Blecharzcyk från Polen, sin roadtrip. Våra live-posts från både eventet och resan fick högt engagemang, och resulterade också i mycket användargenererat innehåll. Flera av inläggen vi postade i våra egna SoMe kanaler var bland de som presterade bäst under hela 2022 (organiskt). De tre huvudfilmerna från fas tre lanserades först gången (paid) från Dec ’22 – Feb ’23. View rate låg på 42-44 % vilket vi är väldigt nöjda med, speciellt med tanke på att huvudfilmerna är mellan 8 och 10 min långa. Innehållet gick väldigt väl hem hos målgruppen och totalt fick vi cirka 15 miljoner visningar och 450 000 50 % visningar på våra poster i fas tre.

    volvo talesperson

    Volvo Trucks

    Lene Larsen
    Strategic Communications Manager

    lidl talesperson

    Lidl Sverige

    Matthias Glöckler
    Chef Digital Marketing & Social Media

    Matthias Glöckler, hur känns det att bli nominerad med ”Hungrig på kärlek” i Drum Awards?Mäktigt är bara förnamnet! Otroligt kul såklart att det innehåll vi skapar tillsammans inte bara roar vår målgrupp utan även kvalar sig in i finrummet på Drum Awards!

    Kan du berätta lite om kampanjen?
    Att sprida kärlek och glädje genom mat är nog något vi alla upplevt, men här tar vi ett steg längre. Kan man utifrån maten i en kasse hitta kärleken på riktigt? Matglädje är en väldigt viktig del av vår kärnaffär, och med denna kampanj fick vi en möjlighet att på ett roligt och underhållande sätt sprida budskapet. Att vi också fick en möjlighet att visa upp vårt sortiment och höga kvalitet blev en perfekt bonus.

    Vad har ni sett för effekter?
    Responsen har varit superpositiv både sett till ökningar i följare och räckvidd i de kanaler vi fokuserat på. Den här typen av kampanj grundar sig såklart i vår identitet och de associationer vi vill att våra kunder ska ha när dem tänker på oss som varumärke. Satsningar som dessa som bidrar till att vi sticker ut från våra konkurrenter och hjälper oss utveckla vår position.

    Lidl släpper EPA-dunk med Lil-D

    Det som alla trodde var ett aprilskämt, var i själva verket Lidls nya satsning för att nå en yngre publik – med EPA-dunk. I en teaser publicerad 1 april i affärskedjans sociala kanaler, berättar de att de två dagar senare ska släppa en låt, ”Kong i byn”, med artisten Lil-D

    OTW och Volvo Group nominerade i Drum Awards

    OTW är nominerade i The Drum Awards med filmen ”The Ultimate Descent”, som är stommen i en kampanj för Volvo Group.

    Vinnare i CMA London 2022

    Medaljregn över OTW i CMA London

    När vinnarna i Content Marketing Awards 2022 offentliggjordes dominerade OTW tillställningen. Vi tog guld i de prestigefylla kategorierna Best Content Team, Content Person of the year och Best Membership. Därtill fick vi silver för Best Content Team och Best Partnership, plus brons i kategorierna Best Automotive och Best Specialist Campaign.

    Dela inlägget

    Anställda på OTW

    Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

    och få koll på det senaste inom content marketing!

    Stockholm

    Besöksadress:
    Humlegårdsgatan 6
    114 46 Stockholm

    Postadress:
    Off the Wall Communication AB
    Box 3265
    103 65 Stockholm

    +46 8-50 55 62 00

    Göteborg

    Klädpressaregatan 1
    411 05 Göteborg

    +46 8-50 55 62 00 (vxl)

    Malmö

    Nordenskiöldsgatan 11
    211 19 Malmö

    +46 8-50 55 62 00 (vxl)

    Köpenhamn

    Folke Bernadottes Allé 5, 2
    2100 København Ø

    +45 33 13 73 83

    © Copyright OTW 2021 · info@otw.se · Läs vår integritetspolicy för information om cookies och lagring av personuppgifter.