OTW Communication ökade omsättningen med 13 procent och förbättrade rörelseresultatet med närmare 6 procent till 16,5 miljoner kronor under 2015. Däremot gick OTW Television från nollresultat till – 4.8 miljoner kronor.
– Vi har alltid sagt att alla företag är mediebolag och i dagens medielandskap märker vi att allt fler kommer till den insikten, säger Anders Rask, vd OTW.

Anders Rask, VD
Anders Rask, VD

Under året har OTW bland annat gjort Youtubeserien ”Vad Gafflar Ni Om?” för IKEA tillsammans med Åkestam Holst, med över 6 miljoner visningar. Och samarbetet med SAS har skapat många framgångar och bland annat vann man silver i CMA i London.

– Vi ser fortsatt god tillväxt för vår contentdel. 2015 gör vi vårt bästa operativa resultat någonsin och samtidigt vinner vi mängder av priser för våra produktioner både i Sverige och internationellt. Det visar att vi lyckas med konsten att skapa stark lönsamhet i våra projekt medan vi håller högsta kreativa klass och kvalitet, säger Anders Rask.

OTW toppade listan inom kategorin content i tidningen Resumés tävling Månadens kampanj samt vann mest priser av alla byråer i branschtävlingen Guldbladet.

Byrån vann också silver i Regis tävling Årets Byrå i kategorin Content. Internationellt har man vunnit guld och brons i The International Content Marketing Awards, med drygt 400 bidrag från totalt 21 länder. Projektet ”Fråga Nordea Live” som gjordes tillsammans med DDB Stockholm fick silver i tävlingen Spinn.

TV-delen hade däremot ett svagt år ekonomiskt 2015.

– Kanalernas utmaningar leder till färre nya format och det drabbar oss. Vår väg framåt är att fortsätta leverera bra TV-underhållning till kanalerna men framförallt ökar vi fokus på våra företags- och varumärkeskunder. Det är där den framtida tillväxten finns, säger Anders Rask. Vi går in i 2016 med en ny stark organisation för rörlig bild med Anna Simmingsköld, rekryterad från MTG, i spetsen.