– Att få vara med från grunden, och skapa ett varumärke som är lika attraktivt för den nya generationens värderingsdrivna mammor som för vår tids modiga samarbetspartners och annonsörer, har varit fantastiskt kul, säger ansvarig affärsutvecklare Malin Lundberg Aguilera på OTW.

Satsningen kommer att gå live i september och navet för det nya varumärket blir en sajt, som tillsammans med en mängd andra kanaler där målgruppen mammor befinner sig, kommer att bilda ett nytt och enat mamma-universum.

– Målet har varit att bygga den främsta digitala plattformen för Sveriges alla mammor. En plats som bygger på kraften i ett förenat systerskap, på ett modernt tilltal, igenkänning och ett verklighetsförankrat innehåll långt bortom pekpinnar och förskönande filter. Att få vara med och skapa en helt ny varumärkesplattform, som håller mamman i handen och peppar hela vägen från graviditet till tonår, med alla dess utmaningar och glädje, har varit en enormt spännande resa, fortsätter Malin Lundberg Aguilera.

– Att få ta fram en helt ny form, som visar att mammaresan inte alltid är perfekt, har varit helt avgörande i den visuella designen. Att jobba med färger som stärker kvinnligheten, typsnitt som andas modernitet och element som visar på styrkan att man som mamma inte behöver känna sig ensam, har varit mina ledstjärnor, menar OTW:s designchef Kristian Strand.

Ambitionen med det nya varumärket är att finnas där under hela mammaresan, från tanken på barn och graviditet till tonårsbarn. Med hjälp av tydliga kluster och kategoriseringar guidas mamman att hitta rätt innehåll – och annonsören att nå rätt mamma. Ambitionen är att skapa ett modernt varumärke för 2020-talets mammor och bygger på en djup målgruppskunskap och ett nära insiktsarbete som genomförts med hjälp av fokusgrupper av researchbyrån Augur. OTW har sedan utvecklat strategin, varumärkesplattformen, dess kärnvärden och den övergripande visuella identiteten. Ett arbete som kommer att ligga till grund för allt som görs under varumärket framåt – oavsett om det handlar om innehåll, sajtens design eller val av influencers.

Jennie Sandberg, nuvarande chefredaktör för MåBra, kommer axla rollen som chefredaktör även för den nya satsningen.

Projektgrupp OTW:

  • Malin Lundberg Aguilera, affärsutvecklare och kundansvarig
  • Kristian Strand, art director
  • Johanna Byström, projektledare
  • Benke Carlsson, varumärkesstrateg

Läs mer om projektet här