Spelbolaget har givit sin ambassadör, simstjärnan Sarah Sjöström, hennes livs största utmaning; att ta 17 simmärken på 17 minuter. Kampanjfilmerna, som skapats av OTW, ska inspirera till ökad simkunnighet i Sverige.

– Jag har massor av guldmedaljer och åtta världsrekord, men något känns tomt. Jag har aldrig tagit ett simmärke, säger tvåfaldige Jerringprisvinnaren och bragdguldsmedaljören Sarah Sjöström.

Projektet tog sin början under våren när Betsson sökte en byrå för att aktivera sponsorskapet av Sarah Sjöström. Efter att OTW vunnit pitchen har spelbolaget, tillsammans med contentbyrån, jobbat fram ett koncept som Sarah Sjöström brinner för: Simkunnighet.

– Genom att lyfta fram det faktum att Sarah aldrig tagit ett enda simmärke kan vi berätta stories som intresserar och engagerar. Kanske kan vi även få fler att ta simmärken, säger Stefan Bladh, marketing specialist på Betsson.

Sarah Sjöström ska ta baddaren och 16 andra simmärken på rekordtid.
Sarah Sjöström ska ta baddaren och 16 andra simmärken på rekordtid.

Filmerna utspelar sig bland annat på Furillen på Gotland där Sarah Sjöström förbereder sig inför den stora utmaningen. Sarah Sjöström har 24 internationella mästerskapsguld och 8 världsrekord, men inte ett enda simmärke. Nu måste hon ta 17 stycken, på 17 minuter.

– Det kändes viktigt att flytta ut Sarah från simhallen där vi oftast ser henne för att illustrera att det här är mer än ett jobb för Sarah – det är hennes liv. Lite som att hon förbereder sig lika seriöst för att ta simmärken som Sylvester Stallone i den klassiska träningsscenen i filmen Rocky IV, säger OTW:s Creative Director Paul Jerndal som regisserat filmerna.

För Betsson är reklamsatsningen mer än bara en kampanj, det handlar också om att lyfta fram ett viktigt budskap: att få fler att lära sig simma.

– Betsson kommer att skänka 100 000 kronor för att utbilda fler simlärare om Sarah Sjöström klarar vår utmaning, säger Stefan Bladh.

Även OTW tror att kampanjen kan ha en positiv inverkan på simkunnigheten i Sverige. Att Betsson även vågar ta steget och göra något nytt inom spelbranschen ser Anders Rask, vd på OTW, som värdefullt.

– Betsson vågar visa en mänsklig sida som behövs som en motvikt till övrig spelreklam. Genom att prata om en så viktig sak som simkunnighet skiljer man sig från andra aktörer. Betsson är en kommersiell aktör som ska skapa vinst men här visar man att det går att kombinera med ett samhällsengagemang, det tycker vi på OTW är fint, säger Anders Rask, vd OTW.

Se första filmen här

 

Se fler filmer och följ Sarah Sjöströms utmaning på: betsson.com/sarah