I nya tidningen Magazine of Hope berättar Barncancerfondens samarbetspartners om varför de bestämt sig för att göra skillnad i kampen mot barncancer.

Tidningen, som OTW producerar för Barncancerfonden, gick som bilaga i Dagens Industri i oktober. Syftet med tidningen är dels att höja intresset för CSR (socialt ansvarstagande), dels att beskriva värdet av ett samarbete med just Barncancerfonden.

– Få ämnen berör lika djupt som barncancer, det är enkelt att ta ställning – emot! Det har varit fantastiskt att få ta del av företagens engagemang för de sjuka barnen, och vi hoppas att det lyser igenom i tidningen också, säger OTW:s redaktör Erika Gohde.

En del av Barncancerfondens huvudpartners är samlade i givarkonceptet Give Hope – därav namnet Magazine of Hope. Hopp är också ett av Barncancerfondens ledord, vilket ger namnet extra innebörd.

– Tidningen innehåller intervjuer med, och tips från, Barncancerfondens samarbetspartners där de berättar om hur de arbetar med CSR. Den innehåller även artiklar om drabbade barn, samt forskare och stödpersoner inom fondens verksamhet. Tanken är att ge en bild av Barncancerfonden och hur företag kan bidra, men även beskriva vad Barncancerfonden i ett sådant samarbete kan bidra med till företagen, säger Erika Gohde.

Barncancerfondens vision är att utrota barncancer. Sedan starten 1982 har Barncancerfonden beviljat närmare två miljarder kronor i forskningsanslag. Under samma period har överlevnaden i barncancer ökat rejält och i dag överlever närmare åttio procent av de som drabbas.

Barncancerfonden är med som finansiär i nittio procent av all barncancerforskning i Sverige. Det sker uteslutande genom gåvor från privatpersoner, organisationer och företag. För att ta nästa steg inom forskningen, och hjälpa fler barn att överleva sin cancer, krävs mer resurser. Och här är företagsgivarna, som har möjlighet att bidra med pengar på lång sikt, oerhört viktiga.

– Vi hoppas att tidningen ska skapa inspirera andra företag, och beskriva hur socialt ansvarstagande kan bidra till företagets affär, säger Anne Bergsten, marknadschef på Barncancerfonden.