Granit väljer OTW för nytt magasin
När svenska livsstilskedjan Granit bestämde sig för att ge ut ett magasin föll valet av partner på OTW. Livet ska komma ut fyra gånger per år och riktar sig till företagets community-medlemmar.
– Vi valde OTW för att de bäst matchade vår ambition, säger Eva-Lena Degerhäll, marknadschef på Granit. Vi vill skapa ett magasin som ger läsaren en genuin läsupplevelse där en aha-känsla blandas med fakta och tips. Livet ska vara mer än yta och låta personlighet lysa igenom. Det tycker vi att OTW lyckats tolka på ett bra sätt.
Varje nummer av magasinet tar avstamp i ett tema som ligger nära företagets filosofi kring omtanke om det viktiga i livet. I stort som smått. Första numret har temat ”Tillsammans”. Här porträtteras bland andra Emely Crona Stenberg och Carro Levy, grundarna av det snabbt växande kvinnonätverket Heja Livet.
– Granit har valt en klok och modig väg då de i sin contentsatsning vidgar vyer och tänker brett. Kunden får ett mervärde, samtidigt som man stärker varumärket och kommer närmare målgruppens liv och hem, säger Åsa Lundqvist, account director på OTW.
OTW:s förslag bygger på en självsäker och elegant form, och ett tydligt journalistiskt koncept. För varje nummer utgår redaktionen från de mest intressanta fenomenen i Granits värld och omvärld och skapar allt från personporträtt och reportage om hantverk och livsstil till inspirerande nyheter, initierade produktval och samtidsfenomen.
– Syftet med Livet är att skapa ännu starkare band till våra medlemmar och intressera potentiella kunder till att bli medlemmar, säger Jessica Risberg-Johnson, communitymanager på Granit. Vi vill vara top-of-mind och det självklara valet när det kommer till livsstilsprodukter.
Utöver den svenska versionen översätts Livet till tyska och engelska, och finns tillgänglig i Granits butiker i Finland, Norge och Tyskland. Redaktör för tidningen hos OTW är Elna Nykänen Andersson. Konceptet är framtaget av Erika Gohde och för formen står OTW:s designchef Kristian Strand och formgivaren Karin Löwencrantz.
Granit grundades för 20 år sedan, och under dessa år har företaget blivit en favorit hos svenskarna för smarta, snygga och funktionella lösningar i hemmet. Grundtanken är det samma nu som den var då: att skapa bättre flöden i vardagen och frigöra tid åt roligare saker än att sortera tvätt eller leta efter nycklarna på morgonen. Helt enkelt att ge förutsättningar för en skönare vardag. Magasinet Livet är en förlängning av de tankarna. Genom magasinet vill Granit kunna bjuda på kunskap som inte bara handlar om fysiskt praktiska saker, utan också om inspirerande människor, företag och fenomen.