Hållbarhet med människan i centrum
I ”The Building Tomorrow Project: Rebuilding Panama City” låter Volvo Construction Equipment och OTW människor berätta om hur de påverkas av vår tids eskalerande naturkatastrofer. En kommunikation som nu prisats med vinst i Resumés tävling Månadens content.
– Det här är historier med mycket hjärta, mänskliga öden som skakar om och får en att reflektera över vad som är viktigt i livet. Inte minst i en global pandemi känns det angeläget att berätta historier som inger hopp och faktiskt hjälper andra människor, säger Olivia Krantz, kundansvarig för projektet på OTW i Göteborg.
The Building Tomorrow Project bygger på Volvo CEs tagline ”Building Tomorrow” där ambitionen är att visa hur Volvo CE redan idag är med och bygger en bättre morgondag. Något som företaget de senaste åren uppmärksammat via flera prisbelönade projekt. Byggindustrin står idag inför en stor förändring där hållbarhet tillhör den kanske största utmaningen. Samtidigt är svårigheten med att kommunicera hållbarhetsfrågor att de lätt blir abstrakta och utelämnar den mänskliga erfarenheten. The Building Tomorrow Project ställer därför människan i centrum. I samarbete med den amerikanska byrån Two Rivers berättar OTW om uppbyggnaden av ett helt nytt samhälle i orkandrabbade Panama City i Florida (se filmen längst ner på sidan).
– Istället för att fokusera på stora tekniska lösningar inom hållbarhet, lyfter Volvo CE här den sociala hållbarheten och den inneboende kraften hos det enskilda initiativet, den enskilda människan. Det är när man som företag lyckas kommunicera de två delarna tillsammans, som det börjar kännas relevant på riktigt, säger Olivia Krantz.
Vinsten i månadens content är den första för The Building Tomorrow Project, men inte den första för Volvo CE och OTW. Serien och digital first-konceptet The Megaproject Listing har sedan starten 2017 vunnit flera internationella priser.
– Efter det fantastiska prisvinnande samarbetet vi i flera år har haft tillsammans med Volvo CE och Megaproject Listing, är det så klart superkul att svenska branschkollegor utser sidoprojeket The Building Tomorrow Project till månadens content i Resumé. Det är ett fint kvitto på att vi gör någonting rätt, säger Olivia Krantz.
Här hittar du allt om The Building Tomorrow Project
Här hittar du allt om The Megaproject Listing
Röster från juryn:
JAAA! ”The building tomorrow project” är sant, intressant och relevant content marketing.
Det är helheten i den här lösningen som blir en intressant upplevelse. Det här är ett gediget arbete i ett fint initiativ där berättandet grundar sig i utmaningen kring uppbyggnaden av nya hus i orkandrabbade Panama City, Florida.
Jag kommer på mig själv att under lång tid fortsätta ta mig runt på den digitala content-huben för att utforska och ta del av fler berättelser och fler perspektiv på olika projekt och initiativ. Ett fint exempel på där välproducerat innehåll får målgruppen att vilja ha mer, inte bara kortsiktigt här och nu, utan också långsiktigt i framtiden – precis som konceptet i sig själv. Grattis!
Fakta
- Mexikanska gulfen är hårt drabbad av vädrets krafter. I orkanen Michael 2018, den värsta i området sedan 1982, skadades eller förstördes en femtedel av stadens bostadshus. Arbetet och byggnationen av nya hus, och därmed nya möjligheter till ett drägligt liv, har gjorts i samarbete med lokala återförsäljare och volontärorganisationer.
- Filmerna spelades in i början av 2020, strax innan pandemin vände upp och ned på tillvaron, och har distribuerats i stora delar av världen. Målgrupp är Volvo CE:s egna medarbetare men också den övriga byggindustrin. Utöver filmerna har OTW även producerat en rad artiklar på ämnet, som publicerats både på Volvo CEs contenthub volvoce.com/buildingtomorrow samt i Volvo CE:s globala kundmagasin ”Spirit”, också det en OTW-produktion.