otw.se
otw.se
  • Case
  • Vad vi gör
  • Aktuellt
  • Karriär
  • Kontakt
  • sv
  • en
  • otw.se
    otw.se
    • Case
    • Vad vi gör
    • Aktuellt
    • Karriär
    • Kontakt
  • sv
  • en
  • Nyheter

    Här är kvittot: Papper är mer hållbart än digital kommunikation

    Visste du att klimatavtrycket av ett exemplar av en kundtidning inte är större än avtrycket för att köra en miljöklassad bil 300 meter – eller skicka ett epostmeddelande med stor bilaga? I senaste numret av magasinet Paper slår vi hål på myten att tryckta medier har större miljöpåverkan än digital kommunikation. Här berättar Linda Åslund, Holmen Paper, och Anna-Lena Ahlberg, OTW, om valet av tema.

    Senaste numret av Paper fokuserar på koldioxidutsläpp och klimatavtryck. Var det ett självklart val av tema för magasinet?

    –  Tillsammans med OTW diskuterar vi vilka ämnen som kan vara intressanta för våra kunder som är pappersköpare och pappersanvändare runt om i världen. Kunderna är kunniga och intresserade av miljöfrågor – därför ville vi skriva om klimatavtrycket mer i detalj och titta både på digitala och tryckta medier, säger Linda Åslund, content specialist på Holmen Paper.

    Varför är klimatavtryck en viktig fråga för er på Holmen Paper?

    – Koldioxidutsläpp är naturligtvis intressant eftersom alla tillverkare måste arbeta för att bli bättre, och vi vill visa hur vi drar vårt strå till stacken. Men det är nog få som vet att våra två pappersbruk tillhör de som har absolut lägst koldioxidutsläpp per ton papper i Europa. Jag tror också att klimatavtrycken från digital kommunikation är en fråga som kommer bli större de närmaste åren. Den branschen är ju inte lika reglerad än som vår.

    jan-baborak-4STq2B24S1k-unsplash

    Om någon är nyfiken på matten…

    Papper                                       17,5 g CO2e
    Inlaga                                              8,37 g CO2e
    Omslag                                            5,07 g CO2e
    Spill                                                 4,03 g CO2e


    Tryck                                           16,6 g CO2e
    Plåtar                                              10,9 g CO2e
    Kemi/förbrukningsvaror            5,7 g CO2e


    Scope 1+2 (tryckeriet)              6,2 g CO2e


    Transport till grind                    2,3 g CO2e
     


    = Totalt koldioxidutsläpp för 1 ex av magasinet: 42,6 g CO2e

     

    Klimatavtrycket av en personbil (hybrid) = 140 g CO₂e/km = 0,14 g CO₂e/m

    1 exemplar av Paper = 42,6 g CO₂e

    42,6 g CO₂e/0,14 g = 304 meter 

    Kvittot på magasinets omslag redovisar klimatavtrycket av varje exemplar. Berätta om idén?

    – Vi ville på ett visuellt och transparent sätt visa vilken miljöpåverkan en printprodukt har – och att valet av papper och tryckeri kan göra faktisk skillnad. Dessutom ville vi sätta siffrorna i ett större perspektiv. Koldioxidutsläpp i gram säger inte så mycket för många av oss, men om man jämför med antalet skickade sms eller email så blir det en ögonöppnare, säger Anna-Lena Ahlberg, redaktör och projektledare på OTW.

    – Många tror att tryckta magasin är en miljöbov, men det behöver de verkligen inte vara när alla är måna om att tillverka dem med så liten miljöpåverkan som möjligt. Kvittot visar inte bara vilka delar som ingår i vår koldioxidberäkning, vi redogör även för uträkningen inuti magasinet. Att man kan läsa Paper i 475 år, baserat på vår utgivning med två nummer om året, i stället för att köra en medelstor, hyfsat miljövänlig bil mellan Norrköping och Göteborg – det tror jag fler behöver veta, tillägger Linda Åslund.

    Att ni som papperstillverkare ger ut ett tryckt magasin känns ju naturligt, men vilken roll har magasinet i kommunikationen med era kunder?

    – En tryckt tidning ger oss möjlighet att bygga relation med våra kunder och fördjupa frågor. OTW hjälper oss att berätta verkliga historier som inte bara handlar om oss själva, utan också om hur andra tänker och gör. Vi hör från våra läsare att artiklarna inspirerar dem i deras jobbvardag. Och att magasinet är ett bra tryckprov som visar hur bilder och färger blir på vårt obestrukna färskfiberpapper. På så sätt uppskattas magasinet även internt, säger Linda Åslund.

    Visit Sweden rapport om det internationella reseledet

    Digitalt, Print, Strategi

    Visit Sweden

    Kartläggning av internationella researrangörer

    Tidningen Skogsliv, logo framför skog och sjö

    Print, Rörligt, Strategi

    Holmen

    Skogsliv

    Omslag till boken Barnens rättigheter genom ett halvt sekel - Bris 50 år

    Print, Strategi

    Bris

    Barnets mänskliga rättigheter under ett halvt sekel

    Dela inlägget

    Anställda på OTW

    Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

    och få koll på det senaste inom content marketing!

    Stockholm

    Besöksadress:
    Humlegårdsgatan 6
    114 46 Stockholm

    Postadress:
    Off the Wall Communication AB
    Box 3265
    103 65 Stockholm

    +46 8-50 55 62 00

    Göteborg

    Klädpressaregatan 1
    411 05 Göteborg

    +46 8-50 55 62 00 (vxl)

    Malmö

    Nordenskiöldsgatan 11
    211 19 Malmö

    +46 8-50 55 62 00 (vxl)

    Köpenhamn

    Folke Bernadottes Allé 5, 2
    2100 København Ø

    +45 33 13 73 83

    © Copyright OTW 2021 · info@otw.se · Läs vår integritetspolicy för information om cookies och lagring av personuppgifter.