Nu är det officiellt: IKEA älskar trä. We love wood är budskapet i en ny kampanj från IKEA, producerad av OTW. Kampanjen går i flera kanaler – tryckt, rörligt och digitalt – och i centrum av kampanjen står en film. Videon vann guld som Best video i Pearl Awards i New York 2011, och var även nominerad till samma kategori i International Content Awards i London.

Under vintern kunde man stöta på OTW:are lite varstans i världen, på uppdrag av IKEA. Vi filmade från Älmhults snötäckta skogar via IKEA-varuhus runt om i Europa till de kinesiska jätteskogarna i Mudanjiang. Allt mynnade ut i en varm och informativ film i hjärtat av kampanjen We love wood.

– Vi har ett långt och bra samarbete med OTW vilket gör att de förstår våra behov. IKEA älskar trä och det är vår viktigaste råvara, säger Charlotte Lindgren, presschef vid IKEA-koncernen.

Som en stor inköpare av trä, och med ett sortiment där två tredjedelar av produkterna innehåller trä, arbetar IKEA på alla fronter med att ta hand om vår största naturresurs. Hållbarhet (sustainability) är ett ständigt aktuellt ämne, och det kommer ofta frågor från press, kunder och medarbetare om hur IKEA jobbar med detta.

För ett stort och globalt företag som IKEA, är det extra viktigt att ena medarbetarna kring samma budskap, och att kunna svara på frågor från kunder och media på ett bra sätt. IKEA vill förstås gärna visa hur mycket man älskar trä och vilket omfattande arbete som görs för att ta ansvar genom hela processen.

För att möta alla frågor och vara öppna i kommunikationen kring hur IKEA jobbar med trä, föreslog vi på OTW en stor kampanj i flera kanaler – rörligt, tryck och digitalt. Det finns inget bättre sätt att på kort tid förmedla både känslor och mycket information än en film, vilket gjorde valet av webb-tv perfekt för det budskap IKEA ville få fram. För att få med hela spektrat av IKEA och trä, filmade vi både i Älmhults skog och i kinesiska Mudanjiang, som är en av de skogar där IKEA köper in mest trä. I filmen får vi också höra vad IKEA-medarbetare och kunder över hela Europa känner för trä och IKEA.

Filmen ligger nu uppe på IKEAs webbplatser över hela världen, på intranätet, och sprids dessutom på YouTube. Tryckt och digitalt pressmaterial, översatt till flera språk, fungerar som stöd för filmen.