IKEA Product Stories
På uppdrag av IKEA har OTW producerat sajten ”IKEA Product Stories” – med rörliga GIF-bilder till historier kring 50 olika IKEA-produkter.
Under drygt två månader har arbetet pågått med att ta fram sajten och GIF-bilderna kring varje produkts historia.
IKEA:s mål med den interna sajten ”IKEA Product Stories” är att materialet i form av GIF-bilder, videos, stillbilder och text ska användas globalt av de som jobbar med marknadsföring mot IKEA:s kunder på Facebook, Instagram, Twitter och andra kanaler. Projektet syftar också till att öka kunskapen om produkterna internt hos sina 130 000 anställda världen över.
GIF-bilderna har till största delen producerats internt av OTW:s duktiga motion graphic designers. De övriga har stop motion-fotograferats samt producerats utifrån IKEA:s befintliga material.
I historierna kan man till exempel lära sig om hur idén till USB-strömkontakten till lampan HÅRTE kom från en medarbetare som egentligen inte alls jobbade med projektet, hur tillverkningen av mattan TÅNUM ger kvinnor bättre jobbmöjligheter i Bangladesh och att handtagen på tvättkorgen TORKIS klarar tyngden av en fullvuxen man.
Sajten gick live i början av februari och kommer att byggas på med ytterligare berättelser framåt.
– Det har varit ett intensivt och väldigt kul projekt. Vi ser fram emot att fortsätta samarbetet med IKEA och göra fler historier, säger projektledaren Gustav Karlsson.