I kampanjen möter vi några av de 11 000 barncanceröverlevare som finns i Sverige. Men bara för att cancern är borta så blir livet inte som det var innan. Sju av tio barncanceröverlevare drabbas av sena komplikationer, det vill säga bestående effekter av antingen sjukdomen eller behandlingen. Många vuxna barncanceröverlevare upplever att det saknas kunskap om deras situation och att de saknar förutsättningar för att kunna leva livet fullt ut.

Med den här kampanjen får de en egen röst – och budskapet är glasklart. Att bara överleva är inte tillräckligt. Eller som Linn, en av de överlevare som porträtteras, säger: ”Bara för att cancern är över så är inte allting frid och fröjd.”

–Det som varit extra spännande med det här projektet är att vi fick väldigt fria händer att ta fram ett koncept. Vår uppdragsbeskrivning var väldigt öppen och briefen var i princip ”Kan ni inte komma på något kul och bra sätt att använda de här berättelserna?”, säger Cecilia Billgren, projektledare på OTW.

Resultatet blev kampanjen Inte bara överleva, som består av sju filmer och ett antal reportage och artiklar, som på olika sätt lyfter barncanceröverlevares situation. Dessutom adderades en kampanj med video- och stillbildsannonser i sociala medier. 

I en av filmerna berättar Lovisa om vad begreppet ”Inte bara överleva” betyder för henne: ”Det handlar om rätten att ha ett drägligt liv efter sin cancer. Rätten att få den hjälp man behöver och att inte bli ifrågasatt av myndigheter”, säger hon.

I en annan film möter vi Martin som berättar om att det tagit 30 år för honom att förstå att de svårigheter han levt ett helt liv med härstammar från barndomens cancerbehandling.

Barncancerfondens Inte bara överleva gruppbild

OTW har tidigare samarbetat med Barncancerfonden om frågor som rör vuxna barncanceröverlevare. Och arbetet börjar ge resultat. Efter en granskning av bristen på jämlik vård 2019 har ett arbete påbörjats för att öppna en mottagning för vuxna barncanceröverlevare vid Linköpings universitetssjukhus, som tidigare har saknat en sådan.

Läs mer om kampanjen på Barncancerfondens webbplats.