Lidl gör succé på TikTok
Att vara sen på bollen är inte alltid en nackdel – men att äga den retoriken är alltid en fördel. När Lidl, som rönt enorma framgångar med sin träffsäkra igenkänningshumor på sociala medier, skulle ge sig in på TikTok var planen glasklar. Vi måste medge att vi är sist ut!
Ett tight lanseringskoncept senare, som byggde på retoriken att SoMe-managern försöker övertala chefen, rullades ut där SoMe-managern gör en del minst sagt udda strategiska val. Som att lägga halva TikTok-budgeten på utomhusannonsering, helsidor i Aftonbladet och Expressen (som i skrift förklarar en smått udda TikTok-idé) tills chefen helt enkelt får nog och tar in ett TikTok-proffs, eller?!
Allt görs med ironi och med medvetet ”dåliga” svenska tolkningar av engelska trender. När idéerna sen ”sinar” bjuds den stora massan in, där vi ser varje kommentar som en brief, eller vad vi kallar: ”Er önskan, vår lag”. Och kommentarerna fullkomligt flödar in.
Lidl’s unika röst har saknats på plattformen, och målgruppen välkomnar och älskar det! Det uppsatta årsmålet var att slå den i dagligvaruhandeln som har flest följare – och Lidl blev störst sett till följare på enbart 7 dagar. Lägg till 2,4 miljoner videovisningar och 71 200 interaktioner, och det är kvittot på en riktigt grym lanseringskampanj och ett dreamwork mellan OTW och Lidl.