Under hösten 2016 påbörjades ett strategiarbete för hälsobutiken Life i Sverige, Finland och Norge med fokus på digital närvaro och content i sociala medier.

– Den största utmaningen har varit att jobba fram en strategi som både stärker Life som varumärke, men också leder till försäljning av produkter, säger Mina Fagerfjäll, digital strateg på OTW. Enligt min mening hör ren och skär produktreklam inte hemma i sociala medier, samtidigt som det är klurigt att uppnå snabba försäljningssiffror med varumärkesbyggande content.

Strategin är att arbeta med löpande content i temaperioder som går hand i hand med kampanjer som driver sälj både online och till fysiska butiker.

– Vi märkte snabbt vilken bra källa till content vårt medlemsmagasin Live Life var för sociala medier, säger Lovisa Bergstrand, redaktör på OTW. Intervjuade kändisar och experters citat omvandlas enkelt till uppskattade hälsotips och hacks på Instagram. Längre artiklar och recept publiceras på Facebook, inspirerar och driver klick till sajten, men kan också kopplas till produkter direkt i Facebook-flödet för ökat säljfokus.

Uppdraget kickstartade med en kampanj för Lifes nya naturliga hudvårdsserie Body & Soul. Med en serie snyggt förpackade produkter med nästintill helt naturliga ingredienser önskade Life nå en yngre målgrupp. OTW producerade åtta korta filmer anpassade för distribution i sociala medier.

– Det kändes som en självklarhet att involvera social influencers i kampanjen, säger producenten Mina Fagerfjäll. Att samarbeta med för målgruppen kända ansikten i videoformat, som i sin tur premieras av Facebook, är nutidens vinnande koncept för ökad spridning. Den första kampanjperioden är nu avslutad och vi är alla mycket nöjda med resultatet.

Se filmerna här: