Inför redesign-processen hade Friluftsfrämjandet genomfört en genomlysning av Magasin Friluftsliv. Där lyftes bland annat behovet av att kunna sprida magasinets innehållet i andra kanaler för att nå nya målgrupper fram. Viktigt var också att fokus för tidningen framåt skulle ligga på inspiration och kunskapsbyggande med målet att stärka livsglädje, folkhälsa och respekt för naturen.
Redesignen landade i en ny form som är modern men med ett mänskligt tilltal. Magasinet ska upplevas naturligt, välkomnande, varmt, tryggt, kännas inspirerande och bjuda på kunskap. Layouten samspelar mellan aktivitet och harmoni, är luftig och med variation i anslag och vinklar, tydlig tempoväxling och struktur. Foton blandas med grafiska element och illustrationer. Innehållet möjliggör för både kortare och mer fördjupande innehåll som visar bredden av Friluftsfrämjandets verksamhet men har också ett granskande uppdrag med fokus på att lyfta fram friluftslivets samhällsbidrag.
– Under arbetet med redesignen satte vi verkligen våra medlemmar i fokus. Tack vare den genomlysningen av magasinet som vi gjorde först visste vi mycket om deras önskemål. Och utifrån den responsen som vi har fått verkar våra läsare mycket nöjda med nya Magasin Friluftsliv! Här finns fler mattips, produkttester och tips om upplevelser och förstås inspirerande friluftskunskap i allmänhet. Formen känns luftig och lättillgänglig. Det känns verkligen som vi har lyckats att ge det mer traditionella friluftslivet en modern design och visuellt spännande känsla, säger Erika Enequist, Chefredaktör för Magasin Friluftsliv.