Var sjätte timma tar en människa sitt liv, varje dag, i Sverige. Kanske är det någon som lämnar sina kära just när du läser det här. Om sex timmar händer det igen. Och igen. Och igen. Nu ska svenska folket gemensamt ta ett steg för livet i en ny gripande kampanj.

För att minska antal självmord har regissören Paul Jerndal, på Contentbyrån OTW, fått förtroendet att skapa en gripande kampanjfilm.

– Det är ett enormt förtroende som självklart är mycket hedrande. Ämnet berör mig starkt och jag hoppas att filmen ska väcka känslor som hjälper oss att stanna upp, reflektera och att faktiskt förstå att vi kan hjälpa våra medmänniskor att må bättre, säger han.

Filmen utspelar sig både på insidan och utsidan av några olika människor som alla lever med självmordstankar. Insidan illustreras med en läskig scenografi, som ska få oss att förstå hur instängd man kan känna sig och hur obehagligt det kan vara att må så här dåligt.

steg-for-livet-splay1-1000x220

OTW producerar filmen pro bono för organisationen Suicidprevention i Väst och Västra Götalandsregionen som den 5 september, ett par dagar innan den internationella suicidpreventiva dagen, startar kampanjen Steg för livet.

Kampanjen och filmen riktar sig inte i första hand till den som är suicidal utan istället till människorna runt omkring personen. På kampanjsajten kan svenskar i fyra tydliga steg lära sig hur man närmar sig någon som mår dåligt och hjälpa dem att hitta en annan väg än självmord.

Helena Lindblad, exekutiv projektledare på OTW har lett projektet och är imponerad av det engagemang hon mött från både team, skådespelare och samarbetspartners.

– Det är tydligt att det är ett ämne som berör. Jag känner mig ärad över att få vara en del av ett sådant livsviktigt filmprojekt och vill passa på att rikta ett stort tack till våra samarbetspartners som stöttat oss med det bästa branschen har att erbjuda.

steg-for-livet-splay2-1000x209Nu återstår det viktiga! Stanna upp för en stund, se på filmen och framför allt dela den med dina vänner, din familj och de i din närhet. Denna film kan göra stor skillnad och behöver ses av så många som möjligt.

Se filmen

 

– Jag uppmanar alla våra kunder, samarbetspartners och branschkolleger till att hjälpa oss att sprida filmen och dess viktiga budskap. Till skillnad från det mesta vi sysslar med i kommunikationsbranschen så är det här, bokstavligen, en fråga om liv eller död, säger Anders Rask, vd på OTW.

Till delnings-kitet