När Hjärtebarnsfonden sökte en partner som kunde hjälpa dem att stärka varumärket föll valet på OTW. Första steget i samarbetet är den rejält omgjorda tidningen ”Hjärtebarnet”.

– Avgörande var bredden i OTWs erbjudande, samt att de direkt förstod vår verksamhet och våra utmaningar, säger Katarina Wedrup, verksamhetschef på Hjärtebarnsfonden.

Hjärtebarnsfonden genomför just nu en stor satsning för att öka kunskaperna om medfödda hjärtfel och bygga kännedom om organisationens verksamhet. En bärande del i satsningen är nylanseringen av tidningen Hjärtebarnet. Bakom omgörningen står contentbyrån OTW.

– OTW gav ett väldigt proffsigt intryck, och redan vid första mötet kände vi att byrån skulle bli en perfekt partner i vår ambition att växa. Vår verksamhet kräver en finkänslighet i ämnet, men vi ville ändå ha en byrå som kan utmana oss. Den kombinationen har OTW redan i starten av samarbetet visat att man hanterar, säger Katarina Wedrup.

Tidningen går ut till medlemmar samt distribueras på vårdcentraler och sjukhus. Omslaget på premiärnumret pryds av Osman, 6. Mest känd är han för andraplatsen i ”Talang” med rap-låten ”Dom vill veta”. Vad färre vet är att Osman lider av ett medfött hjärtfel, något han och pappa Ahmet Salijevic berättar öppet om i Hjärtebarnet.

I första numret hittar vi även en intervju med AIK-stjärnan Nils-Eric Johansson som tvingades avsluta fotbollskarriären på grund av sitt medfödda hjärtfel, ett granskande dokument om att barn får sämre mediciner än vuxna, samt ett reportage om den svenska forskning som i dag räddar livet på många barn.

Ansvariga för det nya redaktionella konceptet har från OTWs håll varit Erika Gohde och Michael Jonsson, och bakom designen står Fredrik Öhlander.

– Att få jobba så nära en organisation som Hjärtebarnsfonden är en förmån. Självklart känns det viktigt att arbeta för att öka kännedomen och kunskapen om en fråga som kan förbättra livet för många barn, säger Erika Gohde, redaktionell utvecklare på OTW.

Katarina Wedrup menar att redesignen av tidningen bara är ett första steg i satsningen på bättre kommunikationskanaler generellt:

– Hjärtebarnet är en utmärkt bas, därifrån kommer vi att ta ut innehållet i flera kanaler. Allt för att sprida kunskap om Hjärtebarnsfondens verksamhet, för att ännu bättre kunna stötta barn med medfödda hjärtfel, säger hon.