Nya Volkswagen Magasin – med Miriam Bryant i förarsätet
Nu är det här – det första numret av nya Volkswagen Magasin i helt ny kostym, som för första gången förenar Volkswagen personbilar och Volkswagen transportbilar.
OTW vann i slutet av 2019 uppdraget att se över Volkswagens kommunikation och kundmagasin för att skapa en sammanhållen linje oavsett kanal. Att attrahera och inkludera en yngre målgrupp stod högt på agendan, precis som att göra magasinet än mer relevant för den kvinnliga målgruppen och gå bort från mallen av traditionella provkörningar.
– Uppdraget var att börja prata om det mobila livet i fokus – och vår elektrifierade framtid i synnerhet – och inte minst slå ihop kommunikationen av Volkswagen personbilar och Volkswagen transportbilar i ett och samma magasin, för första gången. I nya Volkswagen Magasin pratar vi genomgående med fokus hållbarhet, elektrifiering och den frihet som det mobila livet för med sig, säger Malin Lundberg Aguilera, Account Director OTW och chefredaktör för Volkswagen Magasin.
Volkswagen Magasin gjordes om från grunden för att nå även den nya generationens förare. Genom att dela in magasinet i tre delar, Inspiration, Innovation & Interaktion, slår vi an en kommunikation som förenar oavsett om det gäller personbilar eller transportbilar, och som bjuder in målgruppen att synas i magasinet. Att göra om magasinet från grunden, med allt från visuell kostym av omslag och inlaga, till tonalitet och val av intervjupersoner, var viktigt för magasinets nya look och tagline ”Inspiration för ditt mobila liv”
Resultatet blev ett magasin som målgruppen gärna placerar högst upp på soffbordet, men först efter att verkligen ha läst det. Utan att tumma på Volkswagens behov av ett magasin som pratar om nylanseringar och specifika bilmodeller har OTW hittat en kommunikation som med sitt nya uppdaterade bildspråk, sitt lättsammare tilltal och tonalitet, och sitt lite vågade grafiska manér, inkluderar snarare än skriver på näsan. En tonalitet och ett innehåll som nu får synlighet i Volkswagen personbilars samtliga sociala kanaler, där OTW kreerar och producerar allt från nytt innehåll för sociala medier, till tipsfilmer och nya features.
Arbetsgrupp OTW
Malin Lundberg Aguilera, Account Director OTW och chefredaktör Volkswagen Magasin
Lars Eriksson, Art Director
Carl Hjelm, Ansvarig redaktör
Petter Jennervall, Stina Bergdal, redaktör/webredaktör