Nu är det klart – bygg- och fastighetsbolaget Serneke väljer contentbyrån OTW. En del i uppdraget är att producera en tv-serie om bygget av Nordens högsta hus, det 245-meter höga Karlatornet i Göteborg.

Serneke har sedan starten 2002 varit ett av Sveriges snabbast växande företag. Bland många spännande projekt är det Nordens högsta hus, Karlatornet, som får störst rubriker. Bygget planeras att pågå i fyra år, och allmänheten kommer att kunna följa projektet genom en online tv-serie som startar i höst.

– Bygget av Karlatornet är en historisk händelse i Göteborg – ja, rentav i hela landet – som vi så klart vill skildra och dokumentera på olika sätt. Tillsammans med OTW ser vi fram emot att lyfta ett antal berättelser som ska ge många en unik insyn i ett av de mest spännande stadsbyggnadsprojekten just nu, säger Johan Live, presschef på Serneke.

Lotten Hellström Lidgard och Johan Live framför Karlatornet
Lotten Hellström Lidgard och Johan Live framför bild på Karlatornet.

Bakom formatet står OTW, som även kommer att producera ett flertal andra rörliga format för Serneke.

– Det finns förstås flera andra Serneke-projekt som vi också ska göra filmer kring. Vi ska även jobba med employer branding och social hållbarhet i rörlig form, säger Lotten Hellström Lidgard, kundansvarig på OTW.

Uppdraget har varit ute till pitch under våren, en pitch som alltså OTW gick segrande ur.

– Kommunikationen klickade väldigt tidigt mellan oss. Självklart har vi bevakat Serneke och velat jobba med dem väldigt länge. Att vi nu får förtroendet att följa med på nära håll är otroligt inspirerande, säger Rasmus Winther, byråchef i Göteborg.

Filmerna ska bland annat distribueras via sociala medier och Sernekes webbplats, med ambitionen att göra bygget i Göteborg – och Sernekes varumärke – till en angelägenhet i hela landet.

– Vi har många starka historier i vårt bolag som vi vill berätta. Jag är säker på att OTW kommer att bidra till att de blir sevärda och inspirerande, säger Johan Live.