Hallå där! OTW:s VD Rasmus Winther som just fått resultatet för det brutna räkenskapsåret 2021-22 i sin hand. Hur går det för firman egentligen?
Riktigt bra! Efter all-time high resultatmässigt verksamhetsåret förra året så etablerar vi oss på den nya högre nivån. Vi omsätter mer och lyckas trots ett år med flytt av huvudkontor, investeringar på samtliga tre kontor och omvärldsläget att leverera ett urstarkt resultat som till omsättning och byråintäkt ökar och till vinst matchar fjolåret.

Vad är det mer som har hänt under året som gick?
Väldigt mycket. Personalstyrkan ökat med tio personer och bland nyrekryteringarna märks inte minst vår nya byråchef Malin Rönnmark som anslöt från Prime och Hanna Nyström som är Account Director och närmast kom från Bonnier News. På kundsidan har OTW vunnit nya uppdrag som KTH, fackförbundet Vision, Husqvarna och Volvo Bussar. Via nätverket Ahead har OTW tillsammans med koncernsyskonen Narva och Make Your Mark även vunnit storuppdraget för SIDA. Det är inte bara fina varumärken som våra uppdragsgivare kommit till oss med, vi har även haft förmånen att jobba med stark kommunikation och utmanande projekt. Ska jag spontant nämna två tänker jag på: Finding hidden waves in the Arctic för Volvo Penta och Julkampanjen vi gjorde för Röda Korset.

Går det bra på alla kontor?
Det fina totalresultatet underbyggs av att verksamheten går bra på alla tre kontor Stockholm, Göteborg och Malmö. Vi är ju flest och störst i Stockholm, men vi har gjort ett urstarkt resultat i Göteborg och ser lönsamhet och optimism i verksamheten i Malmö. Som alla bolag så finns det så klart utmaningar, men att medarbetarundersökningarna och responsen vi får internt visar en stark stolthet för vårt OTW vilket är det allra bästa betyget.

Året har även bjudit på framgångar i många tävlingar. I International Content Marketing Awards i London blev OTW bästa svenska byrå med sju medaljer var av tre guld. Skolvärlden-redaktionen tog hem ”Best Content Team” och David Bexelius kröntes till branschens “Content Person of The Year”. I Swedish Content Awards blev det tre guld och ett silver? Vad förklaringen till alla priser?
Vår personalstyrka. OTW har under många år lyckats rekrytera både etablerande och blivande stjärnor. Ser man till medarbetarundersökningar och den feedback vi som ledning får så är det även en arbetsplats man trivs på. Vi är stolta över vårt lag och vårt varumärke och det märks. Någonstans är det grunden, möter man en glad konsult, kreatör, reporter eller projektledare från oss så har uppdraget börjat på bästa sätt. 

Om du blickar framåt, vad har vi att vänta oss av 2023?
Vi är ett kvartal in på vårt nya räkenskapsår och har börjat riktigt starkt. Omvärldsläget och konjunktursrädslan finns så klart även i vår vardag. Vi har uppdragsgivare som får sina budgetar bantade eller nedskurna och då blir det så klart mindre gemensamt arbete. Samtidigt så växer ju och förändras kundstocken vilket gjort och gör att vi kan parerar det hela bra ändå och fortsätta vår tillväxt. Vi är på en bra plats och kommer att kämpa stenhårt för att behålla den fördelaktiga positionen.

Resultatet i siffror:

  • Omsättning 196 MSK (188 MSEK)
  • Byråintäkt 126 MSK (115 MSEK)
  • Rörelseresultat 23,7 MSEK (25,2 MSEK)