– Att för sjätte året i året i rad vara den byrå som tillsammans med våra samarbetspartners tar hem mest priser är otroligt roligt, säger Marcus Wikner, VD på OTW. Bakom framgångarna ligger förstås våra fantastiska medarbetare, men också ett nära samarbete med kunniga och modiga uppdragsgivare. Resultatet visar också att vår mix av strategi, kreativitet och distribution står sig väldigt starkt inför framtiden.

Årets vinnarbidrag med juryns motivering:

 

Guld Detaljhandel: Global News, IKEA

Att skapa medarbetarkommunikation som på riktigt engagerar och berör är en konst som få bemästrar. Men med det här moderna redaktionella konceptet, sprängfyllt av olika format som distribueras i alla tänkbara kanaler, och med ämnen och vinklar där medarbetarna ständigt är i fokus, har man sannerligen lyckats bättre än alla andra. Det är ytterst genomtänkt, modigt, ambitiöst och håller genomgående hög kreativ och kvalitativ nivå. Med IKEA Global News har IKEA förändrat och förbättrat kontakten med sina medarbetare över hela världen. Internkommunikation i världsklass.
Läs mer om hur IKEA digitaliserade sin medarbetarkommunikation

Guld Infografik: Ska jag posta det här?, PostNord

Hur får man hjälp att sortera sina tankar när man vill skänka genuin omtanke till någon man verkligen bryr sig om men inte vet hur? Svaret och mycket mer har årets vinnare klurat ut genom ett kombinera humor med hög igenkänning hos målgruppen. Genomtänkt, attraktivt och emotionellt. Lekfullt visuellt maner, copy kring fakta och fördomar skapar ett nyfiket innehåll som även går att dela – på papper.  Vi säger ”posta det” och stort grattis till årets vinnare i Infografik, PostNord!
Läs mer om PostNords kundmagasin Puls

Guld Kundtidning B2B: STHLM Magazine åt Stockholms Handelskammare

Ett modernt och lekfullt magasin som överraskar och inspirerar på varje uppslag, utan att skapa ett spretigt eller ofokuserat innehåll. Det finns en stor glädje till magasinsskapande här som smittar av sig och även gör läsaren riktig glad.
Läs mer om STHLM Magazine

Guld VideoB2B: The Megaproject Listing, Volvo Construction Equipment

En dramaturgisk fullträff med filmiskt berättande som lyckas göra ett ganska torrt ämne intressant. Filmen varierar människor med fakta med en fingertoppskänsla som inspirerar ända till slutet. Ett värdefullt innehåll med ett hantverk väl utfört.
Se filmen Restoring the Everglades

Guld Effekt & engagemang: Skolvärlden, Lärarnas Riksförbund

Årets vinnare i kategorin effekt och engagemang har genom ett långsiktigt och välplanerat arbete lyckats skapa ett universum där fler än någonsin läser och diskuterar en av samhällets allra viktigaste frågor. Medlemmar, forskare, medborgare, hela vägen upp i riksdagen – ingen är på frånvarolistan. När andra ser färre tidningsläsare, minskande sajter och oöppnade nyhetsbrev har denna vinnare gjort sin läxa och går sin egen väg med ökade räckvidder och större spridning. Och det helt organiskt! Vinnande bidraget är ett skolboksexempel på att ett konsekvent, välproducerat och engagerande innehåll kan konkurrera med stora mediebudgetar och kortsiktiga kampanjer. Ingen behöver vara tyst i klassen, gratulera vinnaren Skolvärlden!
Läs mer om Skolvärlden

Silver Reportage: Syrien – 10 år av krig, Röda Korset
Läs mer om vårt arbete för Röda Korset

Silver Industri och energi: Skogsliv, Holmen Skog
Läs mer om Skogsliv

 

Även följande bidrag var nominerade:

Swedish Content Awards är Nordens största tävling för content marketing med syftet att premiera god kvalitet och innovativa lösningar som ger önskad effekt. Årets prisutdelning skedde  i form av en digital gala den 20 maj.

Se alla vinnarna här.