– OTW har överraskat oss med ett helt nytt kreativt tänk som tar det här till en ny nivå. Det känns väldigt spännande, säger Vicke Harris, ansvarig projektledare för Guldbaggen på Svenska Filminstitutet. Det har varit högt i tak, oväntade lösningar och professionalism.

– Vi har velat skapa något som känns livfullt och lockande och som samtidigt förnyar Guldbaggens varumärke, fortsätter Vicke Harris. Av OTW har vi fått en ny konceptuell digital idé som genomsyrar hela Guldbaggens visuella kommunikation. Vi blev kära i både koncept och uttag direkt och hoppas att gäster och besökare ska uppleva samma glädje av den här hyllningen till kreativitet och filmkonst.

Therese Sandström är produktionsledare för Guldbaggegalan. Hon är hemlighetsfull om leveransen men ger några ledtrådar: ”Det blir oväntat, lekfullt och lyxigt. Och explosivt.”

– Det är ett galet roligt uppdrag och ett sammansvetsat team, säger Joachim Lindgren, byråchef på OTW Malmö. Nu ser vi fram emot lanseringen och att utveckla de spännande planerna för Guldbaggens resa framåt.

Guldbaggegalan sänds live från Cirkus i SVT 1 den 24 januari 2022.

Svenska Filminstitutet i Stockholm anordnar sedan 1964 Guldbaggegalan med syftet att lyfta och premiera filmer och människor som utfört extraordinära insatser under det gångna filmåret. Här samlas branschpersonligheter och filmälskare för en gala bestående av en tv-sänd prisutdelning och efterföljande fest.