Vinnarna i Pearl Awards 2018 presenterades nyligen i New York och OTW firar med både guld, silver och brons.

På den internationella tävlingen prisas det bästa inom media och content markering och tidigare kunde vi berätta att 7 av 7 inskickade bidrag från OTW blivit nominerade. Av dessa gick fem därifrån som medaljörer – ett guld, två silver och två brons.

– Otroligt kul att vi kammar hem så många medaljer! Det här är ett kvitto på att vi hör till de främsta byråerna i världen när det kommer till kreativ höjd, säger Marcus Wikner, VD på OTW.

Medsyster

Guldmedaljen gick till kampanjen #medsyster som tidigare även varit nominerad i International Content Marketing Awards.

Projektet skapades då Röda Korset önskade ett musikprojekt där de ville uppmärksamma och samla in pengar till kvinnor i kris och katastrof. Här lät man kända artister tillsammans tolka systerskap, medmänsklighet och handlingskraft. Resultatet blev låten Queen (Medsyster Version) som lanserades som låt och musikvideo på internationella kvinnodagen.

Kampanjen uppfyllde samtliga mål med över en kvarts miljon spelningar på Spotify och 1,1 miljoner visningar av musikvideon på YouTube. Kampanjen resulterade också i en stor spridning i press, bland annat ett inslag i Nyhetsmorgon och en intervju i Aftonbladet.

OTW:s medaljer i Pearl Awards 2018

  • Guld till #medsyster – by women, for women, åt Röda Korset i kategorin ”Most Effective: Non-profit”
  • Silver till Stop the thief: 57 dos and don’ts, åt SSF Stöldskyddsföreningen i kategorin ”Bests Use of Video”
  • Silver till Volvo Cars Explorers & Global Stories, åt Volvo Cars i kategorin ”Best New Program Launch”
  • Brons till Help! Where does the money go?, åt Röda Korset i kategorin ”Best Use of Influencer Marketing”
  • Brons till Made for a better sleep, åt Sova i kategorin ”Most Effective: Retail, Fashion and Beauty”

Läs mer om tävlingen och se de andra vinnarna på thecontentcouncil.org/pearl-awards