Tora Dahlström
Tora Dahlström är journalist i botten och jobbade som det i 16 år innan hon blev nyfiken på content marketing-branschen. Så starka berättelser som berör och ger ny kunskap har blivit – lite klyschigt uttryckt – en del av hennes DNA.

Vad är riktigt bra content för dig, Tora?

Spontant skulle jag säga det som ger en Wow-effekt eller en Aha-upplevelse. Något som ger mig ny kunskap eller nya insikter, något som göra att jag tänker ”Oj, jaha!”. Men också sådant som berör, skapar starka känslor (helst inte negativa eller aggressiva då kanske), får mig tårögd, som kittlar empatin. Eller sådant som helt enkelt får mig att skratta.

Vad ser du mest fram mot i juryarbetet?

Att få inspiration! Det finns så otroligt många duktiga, kreativa människor där ute som kommer med helt underbara, finurliga och nya idéer. Det ska bli så häftigt att få kasta sig in i deras värld. Men jag bävar också lite över att behöva välja och poängsätta. Det kommer garanterat bli riktigt tufft.

Siri Lindén

Siri Lindén har en bred erfarenhet av content och har jobbat både som pressfotograf och med influencer marketing. Idag jobbar hon framförallt med att med att planera och skapa material åt olika kunder. Siri har ett stort intresse för sociala medier även på sin fritid, vilket har gjort henne väldigt duktig på trender.

Vad är riktigt bra content för dig, Siri?

Riktigt bra content är för mig delningsvänligt! Om jag vill dela vidare det med någon, eller använda det som en referens till något annat, då tycker jag det är riktigt bra. Och att någon vill sprida innehållet vidare frivilligt är ju en marknadsförares dröm. En win-win, alla nöjda – men ingen lika nöjd som content-kreatören bakom posten.

Vad ser du mest fram mot i juryarbetet?

När jag blev tillfrågad att vara med i jury tänkte jag ”vad bra, då kanske det blir tydligare för mig vad riktigt bra content egentligen är.” Så det hoppas jag förstå lite bättre efter det här. Då kanske jag också kan förklara för mina föräldrar, så att de äntligen förstår vad jag jobbar med.

Eric AndreassonEric Andréasson har producerat film och tv i 15 år. Han började som produktionsassistent på OTW i början av 2010-talet och jobbar idag med att hitta på idéer i allmänhet och filmidéer i synnerhet på OTW:s Göteborgskontor.

Vad är riktigt bra content för dig, Eric?

Svårt att svara på, finns väl inte någon allmängiltig sanning. Tänker att det varierar utifrån vad syftet är. Kort och rakt, långt och utsvävande, enkelt, komplicerat, snyggt. Allt fyller väl sin funktion. Men personligen så uppskattar jag om det är sprunget ur genuint intresse, då spelar inte produktionsvärde speciellt stor roll.

Vad ser du mest fram mot i juryarbetet?

Det är väl alltid inspirerande att se bra grejer. Dessutom ska det bli rätt skönt att få tycka till om saker utan att sen behöva presentera en lösning på det skulle kunna gjorts bättre 😁

Ellen ForsbergEllen Forsberg hittade contentskapandet när hon tävlade i snowboard och även agerade åkare i olika reklamproduktioner för vintersportsföretag. Detta väckte intresset för att själv vara involverad i planeringen och framtagningen. Intresset växte och resulterade i att hon flyttade till Stockholm för att studera på Hyper Island. Nu närmar hon sig sitt tredje år som projektledare på OTW och jobbar främst med kunder som Volkswagen och Arvid Nordquists onlinemagasin SMAKA.

Vad är riktigt bra content för dig, Ellen?

Väl kanalanpassat innehåll som får mig att vilja se det igen, visa en vän eller helt enkelt får mig att göra det som avsändaren vill att jag ska göra. Bra content ger mig något – det kan t.ex vara ett bra tips, en stark känsla eller ett härligt garv.

Vad ser du mest fram mot i juryarbetet?

Jag hoppas att få känna mycket! Vill se smarta genomtänkta lösningar och inspireras. Gärna bli blåst av stolen. Ska också bli väldigt spännande att ta del av bidrag från så många olika länder.