Anna WernerAnna Werner bröt ny content-mark på Västsvenska Handelskammaren när hon skapade organisationens innehållsstrategi och produktion i början av 2000-talet. Hon har sedan dess jobbat på byråsidan och med många olika typer av kunder – från stora globala bolag till kreatörsdrivna småföretag. Anna tror benhårt på kraften i bra innehåll. En bra historia kan göra allt – skapa skratt, tårar, rysningar och bygga kunskap och pepp – allt är möjligt!

Vad är riktigt bra content för dig, Anna?

Jag tycker att bra content får mig att stanna upp. Ett piggt tilltal och en bra bild gör att jag fastnar och blir nyfiken. Ofta händer ju det där i ett flöde. Sedan blir jag engagerad och glad om ett klick på det material som fångat mitt intresse gör att jag får läsa eller se något som ger mig kunskap eller ger mig en upplevelse. Det kan vara tips och tricks inom ett område som intresserar mig, eller bara att jag får följa med bakom kulisserna någonstans och känna lite ”aha!” eller ”wow!”. Om innehållet dessutom är snyggt, estetiskt helt enkelt – ja då är det bra content enligt mig. Företag eller organisationer som levererar bra content skapar en relation.

Vad ser du mest fram mot i juryarbetet?

Det fina med tävlingar är ju att snyggt och smart content samlas på ett ställe. Jag ser fram emot att ta en rejäl klunk ur den inspirerande content-grytan så att säga. Lär väl vara helt slut efteråt, men på lång sikt tror jag att den här typen av omvärldsbevakning gör mig stark som Asterix.

Malin Lundberg AguileraMalin Lundberg-Aguilera är affärsutvecklaren och kreatören som tidigare ansvarade för Bonnier Magazine & Brands kreativa studio, och sedan tre år jobbar som Account Director för några av OTW:s största kunder såsom Volkswagen, Lidl, Arvid Nordquist och ACO.

Vad är riktigt bra content för dig, Malin?

Jag är i grund och botten journalist och litteraturnörd som älskar kreativa berättelser som rör, berör och påverkar. Riktigt bra content för mig är därför något jag blir direkt fångad av, som får mig att känna något. En känsla av glädje, smartness eller att det träffar rakt in i hjärtat.

Vad ser du mest fram mot i juryarbetet?

I juryarbetet ser jag mest fram emot att få ta del av alla fantastiska och smarta case, som kan visa på både grym kreativ kraft och en smartness i distribution för att nå maximal effekt. Jag förväntar mig att bli fullkomligt blown away.

David BexeliusDavid Bexelius står bakom en stor del av våra kreativa koncept som Utvecklingsansvarig på OTW. David kombinerar kärleken till storytelling och en strategisk känsla med en stor portion humor. Med sin bakgrund inom TV och över tio år i contentbranschen har han jobbat med de flesta av OTW:s kunder, till exempel  IKEA, Öresundskraft, Synsam, NCC, Grannsamverkan, KTH och Röda Korset.

Vad är riktigt bra content för dig, David?

Det korta svaret är att bra content får saker att hända nånstans i kroppen. Det kan vara en tanke eller kunskap som får det att rassla till i skallen, det kan något som griper tag om hjärtat, det kan vara något som får mig att skratta med hela magen. Eller utan att vara ekivok så kan det vara något som är så snyggt filmat, fotat, designat eller klippt att jag känner det i skrevet. Händer något av detta – ja då är det oftast bra.

Vad ser du mest fram mot i juryarbetet?

Det är ju en ynnest att få sitta och bedöma bidrag som man blir ordentligt inspirerad och imponerad av. Det är också ganska trevligt att få se en del bidrag som man inte alls blir så imponerad av.  Som jurymedlem så är betalningen att ens eget kreativa självförtroende får sig både en törn och en boost.

Bernard ValentineEngelsmannen Bernard Valentine jobbar som digital strateg på Göteborgskontoret. Han har en bakgrund på välkända engelska byråer som Digitas och We are Social.

What is really good content for you, Bernard?

Good content is anything that achieves the results that it has been designed for in a creative way! I also think that the best content will build brand-relevant memories – little things that people will remember when they are thinking about what tyres to buy for their car, or an engagement ring or some project management software.

What are you most looking forward to in jury work?

I am most looking forward to seeing how brands are connecting with culture, particularly as a lot of culture feels like its moved increasingly online following the pandemic.