Gäster var Guy Britt, Global Head of Co-Worker Communication och Clara Isabel Velasquez, Communication Specialist. Som samtalsledare stod OTWs konceptchef Evelina Stucki.
Bakgrunden var att IKEA efter 19 år med en papperstidning bestämde sig för att göra om sin medarbetarkommunikation i grunden. Men hur engagerar man 170 000 medarbetare över hela världen?
Clara och Guy inledde med att betona att pandemin gjort det än viktigare med en genomtänkt och snabb medarbetarkommunikation. Trygghet, trovärdighet och delaktighet var grunden för att nå fram. Medarbetarnas behov och situation var utgångspunkten, därför pratar IKEA om medarbetarkommunikation, inte internkommunikation.
När IKEA beslutade att lägga ned den populära tidningen Readme krävdes en noggrann analys, där målet var att skapa ”världens bästa medarbetarkommunikation”.
Clara:
Vi behövde en helt ny strategi med utgångspunkt i vår kultur, som betonar öppenhet och deltagande. Medarbetarna måste kunna känna sig trygga och säkra i att kommunikationen är till för dem. Vi ville också att strategin skulle ge oss tydliga riktlinjer för det redaktionella arbetet.
Efter en omfattande förstudie landade man i konceptet IKEA Global News, en satsning som bygger på nio övergripande kriterier där affärsmässighet blandades med relevans för medarbetaren och att innehållet också behöver vara ”fun and surprising”.
Clara:
Våra fyra ”gyllene regler” styr sedan det praktiska arbetet. Vi har alltid medarbetaren som utgångspunkt. Det vi gör ska vara visuellt, och bilderna ska förstärka budskapet och ha en tydlig koppling till innehållet. Vi vill inte vara tråkiga utan måste lyfta fram sådant som inspirerar och lockar till läsning.
Jag tror att det journalistiska och visuella perspektivet är det som varit avgörande för framgången. Vi konkurrerar om uppmärksamheten och måste se till att ge nytta. Medarbetarna förväntar sig att lära sig något nytt. Det har också varit viktigt att våga prova nya idéer och lösningar.
Idag sker kommunikationen via intranätet, men också i den nya appen ”Hej!” som översätter allt innehåll till elva språk. Då man suddat ut barriären mellan intern och extern kommunikation kan mycket av innehållet även publiceras i externa kanaler. Flera nya format har testats. Ett är talkshowen ”Flatpack-TV” som presenterar vad som händer inom organisationen. Ett annat är den uppskattade TV-serien ”Curious Nick” där en extern host får komma in bakom kulisserna på IKEA och reda ut vad som kännetecknar IKEAs kultur och arbetssätt.
För att uppmuntra till att involvera och engagera sig, uppmanade IKEA alla medarbetare att utbildas till ”co-reporters” under parollen ”Lets co-report” och idag finns det 54 rapportörer över hela världen.
Hur ser IKEA på morgondagens medarbetarkommunikation?
Clara:
Framtiden för medarbetarkommunikation ser bättre ut än på länge. Vi vet inte hur morgondagens arbetsliv kommer att se ut, men vi behöver ett verktyg för att skapa kultur, för att hålla ihop organisationen. Det är tydligare än någonsin.
Guy:
Ska man motivera varför medarbetarkommunikation är avgörande handlar det om att vi publicerar innehåll som skapar trygghet och förtroende. Tiden då vi kommunicerade uppifrån och ned är över, och den kommer inte tillbaka. Vi måste utgå från medarbetarna och ha en helt öppen dialog. Det är stor skillnad mellan engagerade och välinformerade medarbetare och de som inte är det. Vi vill göra dem tryggare så att de kan möta kunden på allra bästa sätt. Därför är det ”People first” i allt vi gör.
Vill du veta mer om morgondagens internkommunikation, kontakta Evelina Stucki: