Tillsammans med Postkodlotteriet har OTW producerat en humorserie för Youtube och sociala medier. Produktionen heter Postkodlandet och det alla de spelade karaktärerna har gemensamt är att de är med i Postkodlotteriet.

Från och med idag kan man bekanta sig med sex speciella individer som alla är spelade av OTW:s egen utvecklingschef David Bexelius.

– De som på riktigt är med i Postkodlotteriet hoppas förstås på att vinna. I serien Postkodlandet har vi skojat till det och låtit karaktärerna vara med av flera olika knäppa anledningar. Postkodlotteriet ser möjligheten att kommunicera olika budskap genom de här påhittade personerna. Och jag tycker det är jättekul att lotteriet vill bjuda på nåt helt annat än vad de brukar i sina sociala kanaler. Att bjuda sina följare på nåt utöver det förväntade brukar alltid löna sig, säger David Bexelius.

– Vi valde OTW för vi gillade idén och hur man brann för den, det kändes annorlunda och spännande. Vi har inte jobbat med någon jättestor budget men har ändå lyckats skapa bra scenografi, manus, miljöer, karaktärer och rekvisita. Jag älskar klippen, de är fantastiskt roliga och välgjorda, säger Anna-Lena Bergman som är exekutiv producent på Postkodlotteriet. David Bexelius som spelar personerna gör ett helt fantastiskt jobb, fortsätter hon.

Karaktärerna i Postkodlandet har vuxit fram i samarbete mellan David Bexelius från OTW och manusförfattarna Anders Högrell och Niklas Andersson. Tittaren kommer att få bekanta sig med Stig-Olle som är en parkour-kille från Dalarna, hårfrisörskan Zara som gillar att ha roligt, halvtidspensionären Gerhard som är världens mest bekväma människa, överklassdamen Yvonne som gått med i Postkodlotteriet för att komma närmare folkligheten, den kärlekskranke Samir från Göteborg och östgöten Markus Rask, som försöker knäcka koden.

– Jag är väldigt förtjust i Markus för att han är så oförarglig. Men sedan älskar jag den skitiga Gaisaren Samir, som egentligen bara drömmer om att finna den stora kärleken. Det är svårt att välja en karaktär eftersom de alla har sina speciella egenheter, säger Anna-Lena Bergman.

Klippen har sett dagens ljus under dagen på Youtube och i Postkodlotteriets sociala medier. Anna-Lena Bergman ser fler fördelar än att bara få möjligheten att väcka skratt och värme hos tittaren.

– Genom klippen och karaktärerna får vi möjlighet att förmedla några kärnämnen och budskap till tittaren. Den slöa karaktären Gerard visar hur enkelt det är att spela, man behöver #barabo och ha en lott på sin adress. Hårfrisörskan Zara lär oss att det är viktigt att ha #roligttillsammans. Genom Samir fattar man att det är #vinstvarjedag i lotteriet. Hashtagsen som avslutar varje klipp knyter ihop säcken på slutet, säger hon.

Totalt är arton filmer för Youtube plus trettiotalet kortare klipp för Instagram och Facebook producerade.

Se alla filmer här