I dagarna kommer premiärnumret av nya Röda Korset Magasin, som tagits fram och produceras i samarbete med OTW.

– Transparens är A och O för oss. Den nya tidningen visar verkligen vad vi står för och vad vi gör med våra givares pengar, säger Anna Bergén, redaktör på Röda Korset.

Röda Korsets tidning har getts ut sedan 1909, och har under de senaste elva åren gått under namnet Henry. Men nu är det alltså dags att uppdatera såväl namnet, som innehåll och design.

– Läsarundersökningar och fokusgrupper visade att våra läsare efterlyste en mer modern tidning som vågar sticka ut och ta ställning, men som samtidigt har ett mer fördjupat innehåll, säger Anna Bergén.

Resultatet blev en tidning med ett tydligt tema som spänner över stor del av tidningen, samt fokus på berättelser om Röda Korsets resultat. Första numret har temat Klimatförändringar, med reportage från bland annat översvämningsdrabbade Bangladesh och om Röda Korsets insatser under skogsbränderna runt om i Sverige sommar.

– Det har varit både roligt och lärorikt att jobba så nära det engagerade och duktiga gänget på Röda Korset. Nu ser vi fram emot att höra läsarnas reaktioner på den nya tidningen, säger Erika Gohde, redaktionell utvecklare på OTW.

Kristian Strand, AD och designchef på OTW, fyller i:

– Utifrån det färska konceptarbetet kändes det tydligt hur designen skulle tas ut. Jag tycker att vi hittat ett uttryck som känns både tillgängligt, angeläget och engagerande, vilket rimmar fint med magasinets mål, säger han.

Röda Korset är världens främsta katastroforganisation. Tidningen Röda Korset Magasin ges ut fyra gånger per år och har en beräknad räckvidd på drygt 200 000 läsare. Målgruppen består av främst medlemmar och månadsgivare, och syftet med tidningen är att stärka lojalitet och motivera till engagemang.