Åtta guld och åtta silver gick till OTW när priserna för Sveriges bästa contentsatsningar delades ut igår kväll på ett fullsatt Berns.

– Ett helt fantastiskt resultat, säger Marcus Wikner, VD på OTW. Det visar styrkan i vårt erbjudande där alla som jobbar på OTW får ihop både kreativitet och strategi, men också på det mod och inställning våra kunder har.

För 18:e året i rad arrangerades tävlingen Swedish Content Awards av branschorganisationen Swedish Content Agencies. Prisutdelningen ägde rum på Berns i Stockholm igår den 30 maj. Inför prisutdelningen hade juryn valt ut 75 bidrag som tävlade i 19 olika kategorier.

Det är första gången tävlingen, som premierar de bästa produktionerna inom content marketing, domineras så tydligt av ett företag.

För produktionen The Challenge åt NetEnt blev det dubbla vinster. Paul Jerndal, Creative Director på OTW jobbade med produktionen:

– Det är ett av de mest speciella projekten jag kan komma på att vi jobbat med de senaste åren. Jag minns att vi hade nästan tio olika presentationer av det här konceptet som ville omsätta NetEnts värderingar till en stark metafor som kunde bli underhållande content. Många trodde nog aldrig att vi skulle få igenom det här äventyret, men så en dag så vågade den modiga kunden satsa stort. Hatten av för NetEnt som vågade men allra mest superhejarop för duktiga Renée med Ida vid sin sida som skapat serien!

Kampanjen Anytime’s Playtime feat Sarah Sjöström blev tilldelat guld i kategorin ”Resor/Nöjen och fritid” men också i kategorin ”Bästa Turnaround”. Kampanjen har belyst livsviktig simkunnighet och vikten av sänkta prestationskrav genom världsstjärnan Sarah Sjöström.

– Att vi nu blir belönade för projektet visar att det går att prata om ämnen som är viktiga på riktigt i en kontext som är lite oväntad, säger OTWs Creative Director som också regisserat filmerna med Sarah Sjöström, säger Paul Jerndal.

– Särskilt stolta är vi över att den längre filmen med Sarah Sjöström väckt så stort engagemang. Sarah berättar att också hon upplevt motgångar, att det är viktigt att ha roligt, att prestationskrav är farligt. Tänk att få prata om sådana oerhört viktiga budskap med hjälp av ett spelbolag. Fantastiskt!

 

OTW:s guld

Anytime’s Playtime feat. Sarah Sjöström åt Betsson i kategorin ”Resor/Nöjen och fritid”

The Challenge åt NetEnt i kategorin ”Teknik/telekom/IT”

Chefsliv åt Unionen i kategorin ”Intresse- och branschorganisationer/Fackförbund”

Musse hack i häl åt Sats & Garmin i kategorin ”Friskvård och hälsa”

Skolvärlden (Religiösa friskolor) åt Lärarnas Riksförbund i kategorin ”Foto/illustration/grafik”

Nora och Döden åt Barncancerfonden i kategorin ”Text”

Anytime’s Playtime feat. Sarah Sjöström åt Betson i kategorin ”Bästa Turnaround”

The Challenge åt NetEnt i kategorin ”Bästa effekt och engagemang”

OTW:s silver

Spirit and Megaproject Listings åt Volvo Construction Equipment i kategorin ”Fordon”

Skolvärlden åt Lärarnas Riksförbund i kategorin ”Intresse- och branschorganisationer/Fackförbund”

Life Leder åt Life i kategorin ”Friskvård och hälsa”

Stoppa tjuven: 57 fel och rätt åt Stöldskyddsföreningen i kategorin ”Tjänsteföretag”

Scandinavian Traveler åt SAS i kategorin ”Transport och logistik”

Scandinavian Groundbreakers åt SAS i kategorin ”Design”

Drottninggatan åt Praktikertjänst i kategorin ”Text” 

Våga vara lärare åt Lärarnas Riksförbund i kategorin ”Bästa innovation”