– Psykisk hälsa är angeläget för alla men kan vara svårt för många att prata om, vilket minskar möjligheten att få stöd. Att växa upp i hem med olika typer av socioekonomisk utsatthet medför en ökad risk för psykisk ohälsa och sjukdom, och därför är det extra viktigt för oss att nå ut till unga i just utsatta områden, säger Sara Hedrenius, rådgivare psykisk hälsa på Svenska Röda Korset.
Under projektets inledande arbete genomfördes workshops i bland annat Tjärna Ängar i Borlänge, ett område som ofta beskrivs som socioekonomiskt utsatt. För att ta reda på vilka behov som finns hos unga i området bjöd Röda Korset in till ett möte där de fick berätta vad de saknade och önskade mer av. Resultatet visade att unga tjejer i området önskade mer fokus på psykisk hälsa. Ett koncept utvecklades tillsammans med tjejerna och lanseras nu med en serie filmer.
– Att hänga och skapa tillsammans med de här tjejerna har varit sagolikt fint. Deras öppenhet, drivkraft och naturliga sätt att prata om hur de mår är både inspirerande och peppande. Drömmen är ju att vänner, familjer, klasskompisar, lagkompisar – alla, ska våga prata mer med varandra om hur man mår, säger Paul Jerndal, Creative Director på OTW som regisserat filmerna.
Projektet ”Hur mår du?” rullar nu i sociala kanaler och via content display under sommaren. Filmerna kommer även släppas på Röda Korsets webbplats där de kompletteras med kunskap och konkreta tips från Röda Korsets ungdomspsykolog. På samlingssidan finns dessutom fakta, animationer som förklarar begrepp som oro och stress, personliga berättelser och intervjuer där Röda Korsets experter berättar om hur man kan ta hand om sig själv, hantera sorg eller prata med andra om svåra saker.
“Hur mår du?” är ett treårigt projekt med fokus på unga och psykisk hälsa som stöttas av Coca-Cola i Sverige, vars medarbetare också kommer att utbildas i hur man kan vara ett stöd för någon som mår dåligt, både som chef, kollega och medmänniska. Målet är att öka kunskapen och bryta stigman inom psykisk ohälsa.
– Om vi ska ha en chans att göra en positiv och bestående skillnad måste vi arbeta tillsammans. Därför är vårt samarbete med Röda Korset en väldigt viktig del i vårt samhällsengagemang. Genom projektet kan vi hjälpa fler och vidta åtgärder för att främja psykisk hälsa hos unga människor i Sverige, säger Thérèse Sundberg, hållbarhetansvarig, Coca-Cola Europacific Partners i Sverige.