– Vi behöver prata mer om psykisk ohälsa och utmana de tabun som fortfarande finns kring att må dåligt, säger Sara Hedrenius, krisexpert på Röda Korset. Både i Sverige och globalt ökar den psykiska ohälsan. I den här krisen påverkas vi alla på ett eller annat sätt, och tillsammans kan vi hjälpa varandra att må bättre.
Röda Korset har lång erfarenhet av att hjälpa människor i kriser och katastrofer, oavsett var i världen de sker, och har kunskap om vad man kan göra för att må bättre eller för att hjälpa en vän i kris. Via en omfattande digital satsning, framtagen tillsammans med OTW, vill organisationen nu nå många fler med kunskap som ger stöd och hopp.
– Kunskap om hur det är att må dåligt och vad man kan göra för att ta hand om sig eller en nära kan lugna och avdramatisera, men framförallt hjälpa och förebygga ohälsa, säger Sara Hedrenius. Ju tidigare människor får hjälp, desto mindre är risken att problemen växer. Särskilt viktigt är det här för människor som redan lider av psykisk ohälsa i någon form.
Kampanjen ”När allt inte är som vanligt” gick under juli i sociala kanaler och via content display, men innehållet lever därefter vidare och fortsätter att utvecklas som en permanent del av Röda Korsets webbplats. På samlingssidan finns mängder av fakta, animationer som förklarar svåra begrepp som oro och stress, personliga berättelser och intervjuer där Röda Korsets experter berättar om hur man kan ta hand om sig själv, hantera sorg, prata med barn eller klara av vardagen. En del av innehållet riktar sig specifikt till grupper som är extra drabbade just nu, till exempel personal inom vården.
I marknadsföringen lyfts en film som fångar ett facetime-samtal mellan en flicka och hennes farfar.
– Vi ville porträttera Sverige precis som det är just nu och valde samtalet mellan barnbarn och farfar som första trigger-exempel. Det finns så mycket bakom det lilla samtalet som nu inte är som vanligt och därför sätter igång våra känslor. Ett helt vanligt videosamtal kan idag fyllas med en mycket större historia, säger Paul Jerndal, Creative Director på OTW.
Under coronakrisen har Röda Korset arbetat med en mängd initiativ för att underlätta för samhället och drabbade individer. Bland annat finns en stödtelefon och runt om i landet bokar volontärer digitala möten med människor som känner oro eller ensamhet.
– Det här är bland de viktigaste uppdragen vi har just nu, säger Karin Almcrantz , Account Director på OTW. Röda Korset har, tack vare sin breda erfarenhet av att arbeta i kriser, en unik position att sprida viktig kunskap om psykisk ohälsa som många behöver ta del av, nu men också framöver. Med ”När allt inte är som vanligt” vill vi nå de som är extra drabbade och erbjuda stöd, men vi vill också sprida hopp genom att aktivera medmänniskan i oss alla att finnas där för andra i en utmanande tid.