SAS lanserar ett nytt redaktionellt koncept med namnet Scandinavian Traveler. Det är startskottet på en strategi där SAS egna kanaler, framförallt de digitala, får ökat fokus. I samband med detta försvinner ombordtidningen Scanorama och contentbyrån OTW blir ny samarbetspartner till SAS.

Det nya redaktionella varumärket Scandinavian Traveler rullas ut i november och består av en ny ombordtidning, webbplats, webb-tv, innehåll i sociala medier och nyhetsbrev. Det blir ett brett innehåll som tar avstamp i SAS resenärers varierande intressen.

– Vi har över 100 miljoner besök på vår hemsida varje år och 80 000 människor som reser med oss varje dag. För dem vill vi erbjuda högkvalitativt innehåll som inspirerar och ger kunskap i de kanaler som är bäst för stunden, både före, under och efter resan, säger Stefan Hedelius, marknadschef på SAS.

När SAS bestämde sig för att förnya innehållet i sina egna kanaler efterfrågades en byrå som kunde ta den egna redaktionella kommunikationen till en ny nivå.

– Vi tog fram en contentstrategi med digitalt fokus. SAS resenärer får möta spännande människor inom alla branscher, som rör sig i hela världen. Den gemensamma länken i alla berättelser är resan.  Det är resan som knyter ihop det hela, oavsett om vi skriver om teknologi, heta mattrender eller träffar en spännande entreprenör, säger Anders Rask, vd OTW.

Scandinavian Traveler blir central i SAS satsning på innehåll i egna kanaler och syftet är att skapa läsning och rörligt material som får en bred användning och spridning.

– Vi gör en ambitiös satsning på innehåll genom vårt nya koncept. SAS är i en högintressebransch där välproducerat innehåll blir allt viktigare. Därför ökar vi takten och gör mer, i fler kanaler.  Hela satsningen är i linje med vår nya marknadsstrategi ”We Are Travelers”, säger Stefan Hedelius.

För mer information kontakta:
Stefan Hedelius, marknadschef SAS, 070-997 3283
Anders Rask, vd OTW, 070-217 82 15