Lagom till valet, då skolan ser ut att bli den avgörande frågan, har tidningen Skolvärlden fått sig ett rejält lyft. Magasinet har gjorts om och webben har fått en mer användarvänlig struktur och design.

Lärarnas Riksförbunds medlemstidning Skolvärlden vänder sig framför allt till lärare och studie- och yrkesvägledare, men läses också av många politiker, forskare och medier eftersom skolan står högt upp på den politiska dagordningen.

OTW inledde samarbetet för snart fem år sedan och sedan dess har bland annat sajten vunnit Guldbladet och Silverbladet för bästa webbkommunikation.

– Även om över 90 procent av läsarna ansåg att magasinet var aktuellt och bra, och Skolvärldens webb hade en stark utvecklingskurva, så kände vi att det var dags att använda våra erfarenheter till att lyfta både tidningen och webben ytterligare, säger Anna-Lena Hernvall, chefredaktör för Skolvärlden på OTW.

I höstas fick månadsmagasinet en ny, inspirerande design och ett omstrukturerat innehåll. Även Skolvärlden.se har nylanserats med förbättrad funktionalitet och en uppfräschad, användarvänligare form som anpassar sig efter besökarens skärmstorlek. Det digitala nyhetsbrevet har också fått sig ett lyft.

Den nya sajten har medfört en ordentlig trafikökning på över 60 procent unika besökare, jämfört med motsvarande period året innan.

– Det är oerhört glädjande att våra läsare verkar nöjda med förändringarna. I samband med omgörningarna har vi också tagit ett ordentligt helhetsgrepp och sett till att maximera användningen av vårt innehåll i alla kanaler, säger Anna-Lena Hernvall.

Skolvärldens lyft