Sedan början av året är OTW huvudbyrå för Volvo Cars redaktionella internkommunikation. Nu är premiäravsnittet av tv-serien Volvo Cars Explorers släppt och den digitala contentplattformen Global Stories lanserad. Ett nydanande format och framför allt en banbrytande strategi. För trots att målgruppen är intern är innehållet tillgängligt för vem som helst.

Volvo Cars har över 30 000 anställda och produktionsenheter i Europa, Asien och snart även USA. Tidigare var det tryckta magasinet Agenda huvudkanalen för redaktionellt material till de anställda, nu har den ersatts av en digital, plattform där dragplåstret är en intern tv-serie. I serien reser fyra nyanställda under året runt i Volvo Cars värld och upplever hur det globala företaget verkligen funkar. Resan följer Volvo Cars strategiska teman och resenärerna blir hela organisationens ögon och öron. Det som är nytt för resenärerna är inte nödvändigtvis allmängods för övriga anställda heller. Målet är att skapa en underhållande väg in till strategiska frågor för hela organisationen.

– Det är modigt av Volvo Cars att välja vår pitch och göra det fullt ut. När de släpper brandväggen öppnar de upp för den stora grupp anställda som inte har egen arbetsdator och som inte besöker det ordinarie intranätet så ofta. Sedan fungerar materialet även alldeles utmärkt för en extern publik, säger OTW:s projektledare Jonas Franzen.

Lanseringen skedde i juni, kika gärna vidare på: globalstories.volvocars.com