OTW har än en gång tagit hem första pris i en internationell tävling. Arbetet med IKEA:s internkommunikation och pro bono-projektet Steg för livet för Suicidprevention i Väst och Västra Götalandsregionen knep båda två guld i Content Marketing Awards i USA.

– Vi är självklart stolta över dessa utmärkelser. Det är våra kunders mod och våra medarbetares kreativitet som gör att vi fortsätter vinna. Priserna visar, återigen, att det vi gör håller högsta klass internationellt, säger Anders Rask, vd OTW.

Priset för Best Internal/Employee Communication gick till projektet som kallas IKEA Global co-worker, det vill säga allt som OTW producerar för IKEA under uppdraget att ena 150 000 medarbetare i 44 länder. Inom uppdraget producerar OTW tidningen Read me i tryckt och digital version, chefskanalen Manager News och en stor mängd rörligt. Strategiskt och kreativt arbete har lett till hög nöjdhet hos medarbetarna i läsarundersökningen.

Steg för livet, OTW:s framgångsrika pro bono-projekt för Suicidprevention i Väst och Västra Götalandsregionen, har visats närmare en miljon gånger på Facebook, utan en krona i annonsbudget. Projektet fick ett enormt genomslag i TV, radio och press, vilket har lett till större efterfrågan på kurser och presentationer, och till att fler än någonsin anmält sig till att bli ”mentala livvakter”. Steg för livet vann guld i kategorin Best Motivational Video.

SAS contentsatsning Scandinavian Traveler var finalist i den konkurrensutsatta kategorinTransport Publication, och dessutom även i kategorin Best Special Topic Issue för kommunikationen kring SAS 70-årsjubileum. OTW producerade tryckt, digitalt och rörligt content under hela jubileumsåret, och projektet kulminerade i en SAS70-film, en jubileumssajt och en specialutgåva av tidningen.

Content Marketing Awards är den största och äldsta internationella tävlingen för content, där mer än 1 100 bidrag tävlade om de prestigefulla finalplatserna.