OTW:s designchef Kristian Strand berättar om vad som är god design – och om hur han arbetar för att hitta fram till den.

 

Ok, vi går rakt på sak, vad är bra form?

– Ofta är det inte en detalj, utan ett samspel mellan bild, text och grafik. När allt stämmer och budskapet kommer fram på ett briljant sätt. Det kan även vara en fantastiskt genomförd idé som bara är läckert formgiven, rent ögongodis. Jag tycker att form ska väcka intresse och skapa uppmärksamhet. Bra form är ett helhetsintryck, när ens ”formögon” inte hittar något man vill ändra på. Jag tycker många amerikanska magasin är duktiga på att blanda in grafik i layouten. De vågar dra upp anfanger och citat ordentligt stort. Deras bildlösningar är ofta genomtänkta med en snygg finish. Jag gillar när man inte lämnar något åt slumpen utan vill tänka genom alla komponenter.

Inspiration från vardagen

Idéer får Kristian genom att röra på sig och snappa upp hur det ser ut i vår omgivning. Det kan handla om hur någon är klädd, en förpackning eller en ny snygg hemsida. Han tycker det är svårt är att värka fram bra idéer och menar att det är nyttigt med miljöombyten och att göra något annat än att just tänka lösning. Plötsligt kommer idén. Kristian går gärna på utställningar och bläddrar i inspirationsböcker och magasin.

– Insamlandet av inspiration pågår hela tiden, utan att jag tänker på det, säger Kristian Strand. Jag tar jämt bilder på saker jag gillar, och har mobiltelefonen full av fotografier som jag försöker analysera och kan gå tillbaka till. När jag tar fram en ny form till ett magasin kommer det till nytta. Det leder in mig in på nya tankespår, som i sin tur leder till en formidé.

Hur viktigt är det att ha kunden med?

– Finns riktlinjer som jag behöver förhålla mig till är det viktigt att få den inputen i ett tidigt skede. Helt fria händer är härligt, men det blir lätt något helt annat än vad kunden tänkt sig. Ibland är det positivt, men inte alla gånger. Du kan tappa mycket energi om du får starta om från blanka ark gång på gång, tiden rinner iväg. Så en lagom dos av input skulle jag säga fungerar bäst.

– Det är förstås viktigt att definiera målgruppen och hitta känslan man vill att produkten ska förmedla. När vi senast gjorde formen till Holmens nya magasin Skogsliv arbetade vi tidigt tillsammans med kunden för att skapa personas. Ett antal värdeord låg till grund för formens uttryck. När vi presenterade form för kunden kändes det träffsäkert, och det är häftig känsla. Det var ett kul projekt från start till mål, där vi vann mycket på att göra ett bra förarbete tillsammans.

Kristian menar att en väl genomarbetad form inte kommer som ett brev på posten. Lyckade projekt kräver att formgivaren får tid och utrymme att samla inspiration och testa olika saker innan han eller hon hittar rätt. Därför ska den som är ansvarig för design vara med i ett tidigt skede. Då kan man redan från början då fram många spännande idéer som får ”puttra” en längre tid. Han menar att det inte går att stressa fram form. Då riskerar den att bli anonym och generell, och inte särskilt träffsäker.

Ser du några designtrender just nu?

– Det är svårt att sätta ord på alla trender, de bara finns där. Det kan vara kombinationer av material, ett nytt sätt att jobba med typografi eller färgval. Men en tydlig trend just nu är luftiga ytor. Det ger ett generöst tilltal, och visar en självsäkerhet. I exempelvis SAS magasin Scandinavian Traveler arbetar vi mycket på det sättet. Jag tycker att ”trång” formgivning oftast blir sämre, där lite för många element tampas om uppmärksamhet. Tanken är att man vill säga mycket, men på en begränsad yta. Effekten blir motsatt och få orkar ta sig genom allt material då det upplevs tungt och inklämt. Lite som en för trång garderob, man blir utmattad bara av att öppna dörren och titta in. Budskapet går förlorat.

– Jag gillar när man bryter ramarna och inte följer sin grid. Det skapar dynamik och en form som är svår att få till med en traditionellt ”korrekt” formgivning. Jag tycker om det mina kollegor Fredrik Öhlander och Lars Eriksson fick till när de gjorde om Skolvärlden. De vågade göra en form som tar för sig och testar gränser. Resultatet blev ett magasin med mycket lekfullhet, där innehållet känns intressant och lättillgängligt.

 

Om Kristian

Kristian Strand upptäckte sitt grafiska intresse i ung ålder då design på förpackning vägde tungt i valet av leksaker och tv-spel. Samtidigt fanns en tydlig talang då kompisarnas skolarbeten ofta passerade hans ögon. Efter grundskola och gymnasium valde Kristian en högskoleutbildning på Högskolan Dalarna med inriktning grafisk design.