I huvudet på tv-utvecklaren David Bexelius
David Bexelius har vigt sitt liv åt att berätta historier med rörlig bild. Som programledare. Som producent. Och som utvecklare av format och serier för ZTV, SVT, TV4 och en mängd svenska varumärken.
– Bilden, musiken, redigeringen. Här finns alla ingredienser för att koka ihop slagkraftiga berättelser. Och när du får till det känns det nästan som ett fulländat format.
Samtidigt vet David hur mycket jobb som krävs för att få allt att klaffa. Varje dag klurar han på vad som skiljer en lyckad satsning från en mindre lyckad. Bland bra förutsättning ser han en lite udda idé och människor som kan förmedla den. Kan du sedan bjuda på överraskningar, skratt och känslor kommer du långt. Och det är de nya idéerna alla jagar, de som gör att man går genom bruset.
– Jag ser det kreativa arbetet som bergsklättring. Det finns alltid två vägar upp. Antingen går du i lugn och maklig takt eller så tar du den svåra vägen, vilken kräver mycket mer. Jag är fascinerad av begreppet ”crux move”. På en bergsklättringsled kallas den svåraste passagen crux eller krux. Det är därifrån sägningar som ”Vad är kruxet?” kommer. Vi ett krux finns det ett inte ett standardsätt att ta till utan varje klättrare måste i stunden klura ut hur den ska greppa, hänga och sätta benen för att ta sig förbi det. Lyckas du är chansen enormt stor att du tar dig till toppen. Precis så ser jag alla kreativa processer – hitta kruxet och försök klättra förbi det på smartaste sättet. Då lyckas du. För mig handlar det om att hitta vägen till människors liv. Och jag tror benhårt på de tre komponenter som gör det; överraskning, humor och känslor. Vi vill alla se något som överraskar. Vi mår bra av att få skratta eller känna något i hjärtat. Kan vi sedan lära oss något nytt är det en bonus. Jag tror även det är svårt att få till virala succéer utan någon eller flera av de komponenterna.
Vilka var varit dina bästa idéer?
– ”Tina i fjällen” för TV4 är jag väldigt nöjd med. Det finns en charm och personlighet i den serien som är häftig i all sin enkelhet. Jag är också stolt över hur SVT-programmet ”Var fan är mitt band?” med Magnus Uggla blev till slut. Det hade mycket överraskningar, massor av skratt och känslor.
Det är viktigt att i beskrivningen, av vad man vill uppnå i slutändan, inte använder för generella ord. Det är lätt att säga att man vill att en film eller en programserie ska bli varm, rolig, informativ eller mysig. Problemen med den typen av ord är att de är för breda och generella. Hitta mer specifika ord som beskriver det du vill förmedla och uppnå. När ”Tina i fjällen” skulle skapas var ledordet från början ”mysigt”. Mysigt kan betyda helt olika saker för olika personer. Det Tina och jag gjorde var att diskutera och hitta ett ord för den mysiga känslan i programmet och det vi landade i var ”långkalsongs-TV”. Tina menade att det som är det mest mysiga i fjällen var att man kan glida omkring i långkalsonger eller underställ och bara vara. I programmen ser man inga långkalsonger, men den beskrivningen var jätteviktig för oss när vi skulle sätta form och ton. I efterhand är en av de vanligaste reaktionerna jag får på programmet är att det är väldigt mysigt. Det är tack vare tanken på långkalsonger.
David menar att uppmaningen ”Gör vad du vill” ofta är livsfarlig för kreativa projekt.
– Det som händer när du säger det till en grupp människor, är att alla per automatik börjar fundera på vad just de själva vill göra och på direkten har du skapat massor av olika slutmål istället för ett gemensamt. Det är viktigt med frihet i den kreativa processen. Och de smartaste idéerna och lösningarna kan komma från vem som helst. Men jag tror på att målet måste vara väldigt tydligt.
– Jag arbetade med ett program för SVT där producenten sa ”Vi får göra vad vi vill” på första uppstartsmötet. När serien väl sändes fanns det guldkorn här och där men helhetsresultatet blev spretigt. Hela redaktionen var enig om att det som vi såg som en fantastisk förutsättning från början blev det som stjälpte programserien till slut.
Målen behöver inte vara storslagna, däremot måste de vara möjligt att se om de är uppfyllda. Det kan handla om antal ögon som sett ett program, klick, tittarnivåer, ökad kännedom om en produkt eller tjänst. Eller att tittaren blivit road och i långa loppet fått en mer positiv bild av företaget eller organisationen. Bra mål gör resan mer begriplig och roligare. Därför menar David att en bra kund är en som har ett tydligt syfte med vad den vill få ut för budskap och vad som ska uppnås. Finns därtill modet att lita på att det är produktionsbolaget som vet hur man bäst berättar en historia kan man komma långt. IKEAs stora framgång med ”Vad gafflar ni om” ser han som ett sådant projekt.
– Det är ingen tvekan om att företag och organisationer känner sina produkter och tjänster bättre än alla andra, men när det kommer till att berätta med rörlig bild så är det ju vi som jobbar med det på heltid varje dag. För att parafrasera en gammal Killinggängetsketch – ”man letar inte efter en bandymålvakt som kan styra planet om piloten dör”.
Ditt seminarium om kreativitet och rörlig bild har rubriken ”Från korvtårta till klickbomb”…
– Korvtårtabegreppet kommer från en av vår tids största svenska filosofer, Brasse i ”Fem myror är fler än fyra elefanter”. Han funderar där på det där med att korv är gott och att tårta är gott. Rimligen borde då korvtårta vara jättegott. Men det blir ju inte alltid så. Det jag menar är att ofta tar man något som fungerat jättebra i ett sammanhang och plussar på med något som fungerat bra i ett annat sammanhang. Sedan förväntar man sig att resultatet ska bli fantastiskt framgångsrikt. Men smakerna har inte passat ihop från första början och då faller det platt. Det är många misslyckade projekt som hade mått bra av frågan – håller vi på och bakar en korvtårta nu? Hade svaret blivit ja, då borde man snabbt börjat om och testat andra smaker.
Davids tips för mer kreativa programidéer
- Gör en italienare
Tänk på hur en idé skulle bli om man gör den som en italienare är. Snabbare, galnare, större. Det kan lösa knutar och ge nya infall. - Lek modeskapare och gör haute couture
Det jag menar med det är att det är nyttigt att undersöka hur en idé skulle bli om man skulle ha exakt de förutsättningar (ekonomiskt, tidsmässigt, var, med vem) man drömmer om. Det vässar knivarna och man kan få nya idéer. - Våga överraska
Det gäller allt idag. Om man lyckas överraska så har man väldigt mycket vunnet. - Fånga tittaren snabbt
Sitt inte och håll på karamellen. Facebook, Youtube, Instagram såväl som tablå-TV kräver det idag. Bjud på godiset direkt. - Hitta en bra titel för projektet
Är titeln på projektet rätt så vinner man mycket från start.
David Bexelius
David Bexelius är utvecklingschef för rörlig bild på OTW. Han har varit programledare på SVT, utvecklat program för bolag som Snowman, Fremantle, ITV. Han har varit producent och redaktör för Halv 8 hos mig, Tina i fjällen, Tina på besök, Draknästet, Stoppa tjuven, Var fan är mitt band, Söndagsparty med Filip & Fredrik och Fotbollsgalan. Han gör också rösten till ekorren Hammy i På andra sidan häcken.
- Bästa filmintrot?
Dricksdiskussionen i Reservoir Dogs. Mästerlig. Och TV-mässigt har ju Aaron Sorkin lyckats med grymma inledningsscener i både The Newsroom och West Wing. - Bästa filmatisering?
Gudfaderntriologin ser jag om i mellandagarna varje år och har gjort så sen jag var 14. - TV-serie du somnar till?
Jag älskar att kolla på ett avsnitt av Jerry Seinfelds ”Comedians in cars getting coffee” på mobilen. Elegant, enkel, engagerande och sjukt roliga avsnitt. - Reklamfilm som du minns?
Jag kan inte släppa en film som Intel gjorde i slutet på 90-talet. Det är ett konferensrum där en man håller upp en rapport och säger ”It says here that we have to be on the internet”. En kollega frågar varför. Mannen svarar ”It doesn’t say”. Den replikväxlingen återkommer jag ofta till. - Mest osannolika TV-idé du hört?
En gång fick jag en pitch av en kille som hade idén om ”Waldners IT”. Det skulle vara en humorserie där JO Waldner skulle spela sig själv och man fick följa honom när han efter pingiskarriären startade en IT-hjälpsfirma. Märkligt. Och fantastiskt. - Roligaste instagramfilm?
Instagram är svårt när det kommer till film tycker jag. Personligen är en av de bästa när min då tvåårige son förklarar att han älskar ”brocolilly”.